Enligt Ulf Green från Lions Club har kröningen av Motalas lucia varit ett återkommande inslag i över 50 år.
– Det blir inställt i år, tyvärr, säger han.
I sociala medier skriver luciakommittén att det kommit in för få anmälningar.
"Det innebär att det inte blir några framträdanden eller någon luciahögtid i kyrkan i år. Vi kan därför inte ta emot några bokningar av besök".
Ett skäl till att man inte kunnat marknadsföra det hela ordentligt, enligt Green, är att MVT (som ingår i Öst Media) inte är kvar som medarrangör.
– Vi har inte råd nu, framhåller han.
Samtidigt har MVT, fram tills nu, stått för alla annonskostnader gällande Lucia i Motala. Anna Lindberg, Öst Medias vd och publisher, förklarar avhoppet.
– Vi har dragit oss ur den här typen av samarbeten överallt. Vi har inte längre möjlighet att ge bort annonsyta till enskilda samarbetspartners, säger hon.
Ulf Green berättar att Lions Club i år försökt nå ut till Motalatjejer via sociala medier och affischer på skolor och Kulturskolan. Men det har inte gett önskat resultat och nu är det för sent.
Att färre söker tror han beror på olika faktorer.
– Traditionen börjar försvinna och alla går inte i skolan i Motala.
Samtidigt poängterar han att luciatågen fram till i fjol bjudit på fin musikalisk kvalitet, även om antalet sökande minskat.
Enligt Ulf Green skulle Elisabeth Massi Fritz, som själv var Motalas lucia för 35 år sedan, ha hållit i årets kröning. Så blir det nu inte.
– Vi får se om vi orkar komma tillbaka nästa år, säger han.