1995 startade bolaget under namnet Gummeson teknik. Dåvarande ägaren hade skrivit ett avtal med en global tillverkare av filtersystem och G-tek fick ansvaret att leverera filter på den nordiska marknaden.
I dag innefattas även andra produkter som rör dieselmotorinstallationer och företaget jobbar nära kunderna när nya maskiner ska utvecklas. Nya miljökrav har också lett till att produktionen förändrats. I dag tillverkas mer tekniskt komplicerade komponenter för tunga fordon som skogsmaskiner, gruvmaskiner och truckar.
– Vårt fokus är små och medelstora volymer, säger vd Thomas Larsson som även driver huvudkontoret i Kungsängen med 25 anställda.
Produktchef Mats Iseskog, som jobbat i företaget i tio år och är bosatt i Motala, förklarar att man förra sommaren började leta efter en produktionslokal för att kunna möta den ökade efterfrågan.
– Vi har haft en uppgång på lösningar för avgassystem och insåg att vi behövde starta upp i egen regi, säger han.
Med kontaktnät på hemmaplan och möjlighet att flytta in i före detta Postens samt Hycops lokaler, totalt 1 200 kvadrat, kunde företaget påbörja produktionen redan i september i fjol. I dag arbetar fem personer i verkstan men ytterligare 4-5 personer kommer att rekryteras under första halvan av 2020.
I dag sker isolering av avgasdetaljer i Tjeckien, men avsikten är att också den produktionen ska flyttas till Motala redan efter nyår.
Vad är det som gör att företaget går bra?
– Det ligger i tiden. Alla kunder har fått göra om sina motorinstallationer genom de förändrade miljökraven vilket varit en dörröppnare för oss, säger Mats Iseskog.
Har ni många konkurrenter?
– På den enskilda komponenterna finns det ett antal men på det helhetskoncept som vi erbjuder är vi relativt ensamma.
I dagsläget omsätter hela företaget 120 miljoner kronor per år. Motalaverkstan har i år en budget på elva miljoner kronor. Enligt Larsson och Iseskog kommer den summan att fördubblas till 2020.
Samtidigt vill inte företaget expandera för fort.
– Nu gäller det att leverera enligt marknadens krav. Även om behoven i norden och norra Europa fortfarande är stora så har vi valt att vara lite försiktiga så att vi i första hand säkerställer produktion och leverans av det som kommer att gå i serieproduktion nästa år, säger Mats Iseskog.