"Det dyker ibland upp överraskningar"

Det stora renoveringsprogrammet för Göta kanal 2.0 har nu kommit halvvägs, där man återställer kanalen till sitt ursprungsskick.

Kristoffer Liljeqvist, SM Entreprenad och Roger Altsäter, vd AB Göta kanalbolag berättar om arbetet med strandskoningen som kommer att pågå till slutet av mars 2020.

Kristoffer Liljeqvist, SM Entreprenad och Roger Altsäter, vd AB Göta kanalbolag berättar om arbetet med strandskoningen som kommer att pågå till slutet av mars 2020.

Foto: Anders Törnström

Motala kommun2019-10-31 12:00

Den 29 september stängdes Göta kanal för säsongen 2019. Dagen efter startades vinterns renoveringsarbeten och man räknar med att hålla på till i slutet av mars. Det största renoveringsprojektet sedan kanalen byggdes har nu kommit halvvägs och man är inne på femte året i renoveringsprogrammet Göta kanal 2.0. 

Ett av flera ställen där arbetet är i full gång är Nääs, Borensberg, där man arbetar med strandskoningen vars funktion är att hålla kanalkanterna intakta och till skydd mot olika typer av erosion. På många sträckor har strandskoningen förstörts på grund av mångårigt slitage. 
– Just den här sträckan är 2,4 kilometer. Från akvedukten och in till slussen i Borensberg, berättar Kristoffer Liljeqvist, som är platschef för SM Entreprenad AB som sköter arbetet. 



Man återställer kanalprofilen till ursprungsskick, tar upp nedrasat material för att få fullt djup igen. Sedan strandskor man för att material inte ska erodera ut igen. 
– Strandskoningen är för att hålla materialet på plats men också för att slå sönder energin i vågorna. När man byggde Göta kanal fanns inte propellern utan man drog båtarna vilket gick mycket långsammare. När propellern kom gick det fortare plus att den i sig skapar virvlar. Det är detta som ätit mer av konstruktionen än vad den var byggd för från början, förklarar Roger Altsäter, VD AB Göta kanalbolag. 

Totalt sett med alla renoveringsarbeten längs Göta kanal så har man ungefär 50 maskiner igång så kanalen är under vintertid en stor arbetsplats. Vid Nääs är det cirka 11 maskiner sysselsatta med diverse arbeten. Bara på sträckan akvedukten in till Borensberg går det åt 11 000 nålar, det vill säga 3 - 4 meter långa stockar som håller strandskoningsmaterialets stenar på plats. 

Roger Altsäter berättar om Göta kanals betydelse och värde som rekreationsområde, nationalmonument och som destination där uppskattningsvis 650 arbetstillfällen skapats runt om kanalen inräknat alla inblandade entreprenörer. 
Går renoveringsprogrammet Göta kanal 2.0 enligt planerat?
– Vi har nu kommit i ett läge där vi kan planera och bestämma vilka arbeten vi kan göra och i vilken takt vi ska göra dessa. Men det dyker ibland upp överraskningar när vi jobbar. Petar man på något som är 200 år gammalt så kan sånt hända. Det är där SM Entreprenad är duktiga, de har jobbat med kanalen i många år och kan nästan se problemen innan de uppstår. 

Sträckan arbetet gäller är från akvedukten in till slussen i Borensberg.
Sträckan arbetet gäller är från akvedukten in till slussen i Borensberg.
Karta: Borensberg
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!