Det är kanske inte världens största mysterium. Men Motala kommuns trafikingenjör Daniel Persson och hans kollegor har fått en särskild fråga många gånger sedan området vid Resecentrum omdanades.
Varför byter markeringarna för gång- och cykelbana sida när man från Resecentrum närmar sig stan?
– Stråket mellan centrum och Motalas södra delar är det vanligaste. Man vill inte att gående ska behöva korsa cykelbanan där, och vi måste byta någonstans. Det var bra att det blev just här, nu slipper gående som ska från Resecentrum till nya Coop korsa cykelbanan.
Kunde man inte haft cykelbanan längst ut mot gatan hela vägen från Resecentrum?
– Nej, eftersom gångbanan börjar på trottoaren vid busshållplatserna.
På den gemensamma gång- och cykelbanan avskiljs fälten av en linje. Till skillnad från en ren gångbana är det inte olagligt för cyklister att cykla på gångbanan.
– Det är en hänvisning som ska ge trygghet. Jag tror och hoppas att de flesta följer den. Det viktigaste är att visa hänsyn. Så vitt vi vet fungerar det bra.
Däremot är Daniel Persson inte helt nöjd med situationen utanför stationsbyggnaden.
– Det kommer folk från alla håll – från tåg, bussar, väntsalen, butiken och förbipasserande.
Cykelbanan går precis utanför byggnadens ingång, vilket inte är ultimat, tycker Persson.
– Det är bättre att cykla på gatan så slipper man krocka med någon som kommer ut därifrån.
Kunde det här ha gjorts bättre?
– Säkerligen, men jag vet inte riktigt hur. Vi får kanske se över det i framtiden.