Kostnaden för omdaningen av anläggningen ligger på cirka 20 miljoner kronor.
– Vi bygger en modern bilhall som ska hålla i minst 20 år, säger företagets vd Mauritz Wahlstedt.
Han menar att anledningen till investeringen är en kombination av att företaget har vuxit rejält och ökad konkurrens i form av flera nya bilhallar i Östergötland.
Under arbetet som påbörjades för några veckor sedan ska den befintliga lokalen byggas om så gott som helt.
Bilhallen ska inte bara byggas om, utan även ut.
– Här får vi 300 kvadratmeter till, säger Mauritz Wahlstedt där han står vid den nuvarande bilhallens södra gavel.
Vd:n menar att hållbarhetstanken är viktig och att en del redan gjorts.
– Vi har installerat bergvärme och isolerat taket.
Nu ska LED-armaturer sättas upp överallt och ventilationssystemet bytas till ett nytt, där redan uppvärmd luft kan återvinnas. Åtgärderna kommer tillsammans att minska energikostnaderna med 100 000 per år.
Arbetet som sker etappvis beräknas vara helt klart under hösten.
– Vi stänger inte utan kommer att ha verksamheten igång hela tiden. Det här kommer att bli bra för både kunder och personal, säger Wahlstedt.
Hållbart inne alltså. Men hur jobbar ni med era produkter, bilkörning påverkar ju miljön?
– Absolut. Branschen står inför en stor omställning mot ökad hållbarhet. Det känns viktigt att bidra till den. Utvecklingen går till stor del mot elbilar och även sådana med andra drivmedel, som biogas. Biogas är nog det renaste sättet om man ser till hela kedjan, från tillverkning till utsläpp.
Hur är kundernas intresse för sådana bilar?
– Många är nyfikna men osäkra, så vi får vara rådgivare. Elbilar till exempel passar inte alla. Många bor i hyreshus och saknar möjlighet att ladda hemma.
Bilar med el- och gasdrift är dyrare än bensindrivna. Fortsätter de att vara det?
– Rena elbilar blir nog billigare på sikt, när större serier börjar tillverkas.
Vilket drivmedel kommer att dominera i framtiden?
– Inom de närmaste åren blir det säkert en kombination av diesel, bensin, gas och el. Och inom fem år finns det nog ett nytt icke fossilt drivmedel, det pågår tester.
När det gäller tunga fordon har utvecklingen nått längre.
– Vi säljer redan lastbilar och bussar som går på biodiesel, HVO och RME, som minskar koldioxidutsläppen avsevärt.