Är inte studenter redan digitala?
– Jo, å ena sidan har studenter aldrig varit så digitala som i dag. De är vana vid handgreppen, sociala medier och de ser inte tekniken som ett hot. Å andra sidan har flera av dem inte vad jag kallar hybridkunskap.
Vad är det?
– Det är att bottna i sitt huvudämne – exempelvis medicin, pedagogik eller ekonomi – men fortfarande kunna tillräckligt om digitalisering för att göra kloka beslut i sitt yrke. Ingenjörer blir djupa i sin tekniska kunskap, men ibland glömmer vi bort de andra studenterna. Även läkare, lärare, ekonomer och personalvetare arbetar i dag ofta i en väldigt digitaliserad miljö.
Måste alla vara tekniska?
– Det handlar inte om att alla ska bli tekniska experter. Teknik är en pryl – digitalisering en förändring som förhoppningsvis leder till något bra. Sjuksköterskan, som möter mycket teknik i sitt yrke, behöver inte förstå hur själva tekniken fungerar i detalj. Däremot ska hon eller han förstå vad digitaliseringen innebär i rollen som sjuksköterska och inte minst i mötet med patienter.
Varför är det viktigt?
– För att det är de människorna som bäst kan ta beslut om vad som ska digitaliseras och hur i deras bransch, och vad som helt enkelt inte bör digitaliseras. Det är inte den teknikfientliga läraren som bör besluta om Ipads i skolan, utan läraren som har kunskap om digitalisering – och som kan se dess möjligheter och begränsningar.
Vilka är begränsningarna?
– Ofta glömmer vi bort sammanhanget. Varför digitaliserar vi och vad blir nyttan? I många fall fungerar de gamla råden eller tillvägagångssätten fortfarande.
Når Sverige upp till regeringens mål om att vara bäst i världen på digitalisering?
– Nej, vi är teknikpositiva och moderna som nation. Men i vår iver att digitalisera riskerar vi att vara naiva. Vi måste komma ifatt och få in människan i digitaliseringen. Just nu lär vi oss mycket av våra misstag – vi borde kunna bli bättre och tänka till före.
Kommer utbildningar att bli mer digitala?
– Ja, digitaliseringen är ingen fluga – utan här för att stanna. Jag tror att de lärosäten som till exempel utbildar vassa jurister som dessutom har digital kompetens kommer att få ett enormt försprång. Det handlar om att göra kloka digitaliseringsbeslut. Vi måste inte digitalisera allt, utan vi kan faktiskt välja!