Polen kan köpa Saabs nya ubåt

Nu kommer uppgifter om att Polen diskuterar ett köp av tre ubåtar av den helt nya typen A26 från Saab. Det rapporterade tidningen Gazeta Prawna nyligen.

En extremt tyst stirlingmotor och låga kostnader. Det är de främsta argumenten när Gunnar Wieslander, chef för Saab Kockums,  försöker sälja den nya svenska ubåten A26 till flera länder.

En extremt tyst stirlingmotor och låga kostnader. Det är de främsta argumenten när Gunnar Wieslander, chef för Saab Kockums, försöker sälja den nya svenska ubåten A26 till flera länder.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Linköping/Motala2016-10-07 10:00

Enligt uppgifterna i tidningen planerar polska regeringen inom en snar framtid att köpa tre ubåtar inom ramen för det polska ubåtsprogrammet. Sverige planerar i sin tur att utrusta sin flotta med två enheter av A26 i början av 2020-talet, vilket liknar de tidsfrister som föreskrivs i Polen. Enligt uppgifterna spekuleras det i att ett kontrakt kan offentliggöras redan i slutet av 2016. Men det kommer samtidigt spekulationer om att delar av slutmonteringen kan ske på polska båtvarv.

Saab vägrar att bekräfta icke offentliggjorda affärer:

– Det är känt att Polen är ett av de länder som är intresserade av att uppgradera sin ubåtsflotta, säger Helena Dahlberg vid Saabs presstjänst.

Ubåten A26 byggs just nu vid Saab Kockums varv i Karlskrona, bland annat med torpedteknik som utvecklas i Linköping och Motala. Flera länder riktar blickarna mot Sveriges nya ubåt. Ett av dem är Polen. Vid ett livesänt seminarium som nyligen hölls i Stockholm lovordade Gunnar Wieslander – tidigare kommendör och chef svenska ubåtsflottan, och numera chef för Saab Kockums och A26-projektet – de metoder som tagits fram i Linköping för Saabs Gripen-projekt. Det är nämligen samma metoder och flöden, bland annat med digitala ritningar, som nu praktiseras på Kockumsvarvet.

Under seminariet fick Wieslander ett antal frågor om tekniken och om exporten. Flera detaljer sticker ut i A26-projektet, inte minst den stora dockningstuben i fören som ska kunna släppa ut vapen, bemannade farkoster, dykare eller plocka upp saker från botten.

"Finns det verkligen efterfrågan för ett sådant utrymme?" var en av frågorna.

– Intresset är stort hos vissa av våra presumtiva kunder, medan andra är lite mer försiktiga. Det är bara fantasin som sätter gränser för vad det här utrymmet kan användas till, svarade Wieslander.

Han hänvisade till att Sverige och Saab länge legat i framkant när det gäller ubåtsbyggen och uppgraderingar – och att det finns sådana förväntningar från länderna. Han hänvisade också till tidigare uppgraderingar av ubåtstypen Näcken på 80-talet, där man skar itu båten för att sedan modernisera hela innandömet och försåg båten med ny luftoberoende stirling-motor. Omfattande uppgraderingar har senare gjorts av flera ubåtar, bland annat typen Västergötland och just nu Gotland.

– Ubåt A26 byggs med flexibilitet för att kunna uppgraderas i framtiden. Vi bygger en framtidssäker ubåt som kan hålla kostnaderna nere, förklarade Wieslander.

På flera frågor passade Gunnar Wieslander nästan helt. Bland annat svarade han "ge mig några månader" på frågan om vilka säljmål man har för ubåt A26. Och så här kortfattad blev han när efter en fråga om framtida exportländer:

– Vi har flera potentiella kunder.

I publiken fanns bland annat representanter från Polen. Tidigare har Saab bekräftat att tänkbara kunder är de länder som just nu är i behov av nya ubåtar, som Australien, Kanada, Nederländerna, Norge, Danmark och Polen.

Gunnar Wieslander nämnde också konkurrenterna:

– Tyska Thyssen Krupp och franska DCNS. I den västra delen av världen handlar det om oss tre, sa Gunnar Wieslander.

Ubåten A26

Svenska staten har beställt två ubåtar från Saab Kockums, samt underhåll av två äldre ubåtar av Gotlandsklass. Ordervärdet är 8,2 miljarder kronor.

Speciellt är att den ska ha stealth-funktion och vara extra svår att upptäcka. Den ska inte ha något traditionellt periskop, utan i stället använda sig av olika sensorer och master med kamerafunktioner. Den ska också tåla tester med minsprängningar, särskilt viktigt i Östersjön som beräknas hysa cirka 50 000 minor från första och andra världskrigen.

Hela systemet byggs färdigt utanför skrovet och monteras sedan i sin helhet. Tekniken underlättar uppgraderingar

Längd: 62 meter

Höjd över ytan: 6 meter.

Motor: En luftoberoende variant av Stirlingmotorn. Drivs av flytande syre och diesel, kan vara under vatten länge och är svår att upptäcka.

Vikt: 1 800 ton.

Max dykdjup: 200 meter

Standardbesättning: 26 personer.

Vapen: Tung torped (53 centimeter), lätt torped (40 cm) , minor.

Uthållighet under ytan: 18 dagar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!