På onsdagen, efter år av planering, var tanken att myndigheten skulle meddela hur Ostlänken ska dras genom Linköping. Kommunen och länsstyrelsen har redan förordat Steningekorridoren. Trafikverket är inne på samma spår.
– Vi är i princip överens med kommunen och länsstyrelsen om lokaliseringen men det alternativ som vi kommer att föreslå innebär att Ostlänken behöver förlängas. Därför krävs lite mer tid för beslutet, säger Alexander Santos.
Från början var tanken att Ostlänken skulle gå från Järna utanför Stockholm med slutstation i centrala Linköping. Nu har Trafikverket utrett ett alternativ där den nya stambanan istället sträcker sig till Vikingstad – och ansluts till södra stambanan. Det innebär att Ostlänken förlängs med cirka 17 kilometer.
– Vi påbörjar helt enkelt de kommande sträckorna lite tidigare. Annars var tanken att vi skulle börja att planlägga kommande sträckor, från Linköping till Jönköping, senare, säger programchefen och fortsätter:
– Det finns stora fördelar med att göra så istället för att sluta i centrala Linköping. Det blir mindre störningar på trafiken och stadsutvecklingen och byggnationen behöver inte, vid flera tillfällen, störa innerstaden.
Trafikverkets "inriktning för beslutet", som Alexander Santos kallar det, innebär att Ostlänken skulle dras norr om Malmslätt, söder om E4:an och vidare ner mot Vikingstad. Alternativet söder om Malmslätt, förbi Kärna Mosse, är alltså inte huvudalternativet.
– Det är vår sammanvägda bedömning. Vi har utgått både från alla de remissynpunkter som har kommit in men också våra egna utredningar och vad de olika alternativen innebär för natur- och kulturområden, säger Alexander Santos.
– Men det är inte beslutat än. Det här är vår inriktning, fortsätter han.
Är det något som kan göra att inriktningen förändras?
– Nej det tror jag inte, i och med att inriktningen går i linje med kommunen och länsstyrelsens remissvar. Vi tror att det här är det bästa alternativet.
Då det nya alternativet innebär en förlängning av Ostlänken, och att en del av sträckan Linköping–Jönköping tidigareläggs, behövs beslut i högre instans. Senast den 31 maj hoppas Trafikverket kunna ge besked.
– Det innebär inte en kostnadsökning, vi bara tidigarelägger delar av planerna, men det kräver beslut av Trafikverkets generaldirektör, säger Alexander Santos.