Blir det någon Ostlänk mellan LInköping och Järna?
I början av oktober uppstod frågetecken sedan företrädare för M, KD. L och SD lade fram motionen "Nej till att bygga höghastighetsjärnväg". En av motionärerna, Helena Gellerman (L), sa i en intervju att Ostlänken och andra höghastighetstågsprojekt skulle pausas och utredas på nytt.
Politiker från Linköping, Norrköping och övriga kommuner längs den planerade tågsträckan gick i taket och protesterade högljutt.
Strax efter kom andra signaler – främst från Moderaterna – om att beslutet att bygga Ostlänken ligger fast och att motionen avsåg de planerade höghastighetsjärnvägarna från Linköping till Malmö respektive Göteborg.
Men den nya regeringens budgetproposition för 2023, som lades fram på tisdagen, ger plats för nya spekulationer.
Där står: "Regeringen avser inte att fullfölja utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg. För de tre etapperna på de tidigare planerade sträckningarna (Ostlänken, Hässleholm–Lund och Göteborg–Borås) som redan ingår i den nationella trafikövergripande planen för transportinfrastrukturen för perioden 2022–2033 behöver en separat analys genomföras."
– Som det är skrivet är det klart att det kan skapa en oro för att det ska bli ytterligare ett omtag för projektet. Men jag har haft en dialog med finansministern och fått ett tydligt besked att sträckan Linköping–Järna inte är hotad. Och jag har ingen anledning att tro något annat, säger Niklas Borg, moderat kommunalråd i Linköping.
Vad Ostlänken skulle kosta att bygga är osäkert. I november förra året rapporterade Dagens Nyheter att prislappen, enligt en ny prognos, skrivits upp från 83 till 89 miljarder kronor. Fördyringen beror, enligt en skrivning i budgetpropositionen, på "fördjupad kunskap om stadspassagernas komplexitet".
Men Niklas Borg är skeptisk till att en ny analys skulle leda till en billigare Ostlänk.
– Vi som varit involverade i det här i många år vet att den typen av omtag snarare leder till ökade kostnader.
Skulle en ny utredning leda till ytterligare förseningar?
– Så är det ju. Vi har redan drabbats av många förseningar. Får Trafikverket i uppdrag att utreda frågan på nytt innebär det att det tar ännu längre tid – och det vill vi ju verkligen inte, säger Niklas Borg.
Vad gör ni nu?
– I december kommer det att arrangeras ett seminarium i riksdagen om Ostlänksprojektet där företrädare för de berörda kommunerna längs sträckan, Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping, kommer att delta. Det har gjorts även tidigare, men det känns relevant nu när det är så många nya riksdagsledamöter, säger Niklas Borg.
Östgötapolitikernas främsta argument för Ostlänken är att det är trångt på dagens stambanor och att det finns en flaskhals mellan Linköping och Norrköping.
Julie Tran från Linköping är ny gruppledare för Centerns regiongrupp. Hon anser att regeringens budgetbesked återigen skapar osäkerhet kring Ostlänken.
– Det som är bekymmersamt är det som framkommit genom motionen om höghastighetsjärnvägar och nu senast från skrivningarna i presenterad budget. Där står det att en separat analys ska genomföras för Ostlänken. Det skapar osäkerhet och frustration hos alla inblandade aktörer, både offentliga och privata eftersom tid, kraft och skattebetalares pengar har investerats i detta. Vi behöver tydliga och långsiktiga besked, skriver Tran i ett pressmeddelande.