– Av någon anledning finns det en handfull spelbolag som inte lever upp till de krav som ställs i lagen, säger Anders Sims, kommunikationschef på inspektionen.
Den nya lagstadgade funktionen Spelpaus trädde i kraft 1 januari, och på bara en dryg vecka har hela 10 000 svenskar valt att stänga av sig från spel. Vi berättade nyligen om hur östgöten Sara som behandlas för sitt spelberoende, kunde ta sig in på en spelsajt under ett återfall. Och hon lyckades att spela bort 8 000 kronor. Nu bekräftar Spelinspektionen att det finns brister. Det finns bolag med svensk licens utan någon aktiv anslutning gentemot funktionen Spelpaus.se.
Och avstängda spelare har haft möjlighet att spela hos dessa bolag.
– Vi har de senaste dagarna undersökt vad det beror på. Vi har konstaterat att allt ser ut att fungera bra hos Spelinspektionen, säger Anders Sims.
Spelpaus.se är ett centralt självavstängningsregister. Det innebär att spelare på ett enda ställe kan stänga av sig från spel hos samtliga spelbolag som innehar svensk licens. Bolagen är tvingade enligt lag att kolla spelarna mot registret innan de spelar. Det sker automatiskt.
Spelinspektionen har skickat ett föreläggande till två berörda bolag. Båda är registrerade i Malta. Bolagen har flera sajter i gång samtidigt.
– Bolagen har inte har ställt en enda förfrågan till spelpaus, inte från någon av deras respektive sajter, säger My Hamrén, pressekreterare på myndigheten.
Företrädarna uppmanas att snabbt förklara varför avstängda kunder har kunnat spela hos dem. Myndigheten understryker också att överträdelserna är allvarliga och att åtgärder kommer att vidtas mot företagen om problemet inte blir löst inom kort.
Vi söker spelbolagen för en kommentar.