Hennes sms orsakade polispådrag

Linköpingsbon Hilda Sandberg fick besök av polisen sedan ett sms hamnat fel.

Hilda Sandbergs sms var helt oskyldigt men orsakade ett polispådrag.

Hilda Sandbergs sms var helt oskyldigt men orsakade ett polispådrag.

Foto:

Linköping2016-03-02 07:15

"Glöm inte mig. Jag dör!"

De orden sms:ade Hilda Sandberg till sin sambo på tisdagsmorgonen. Hon har nyligen genomgått en tandoperation, och låg hemma på grund av värken. Men hon kunde ju inte veta att sms:et skulle hamna hos en helt okänd man i Uppsala, på grund av mobilteleoperatören Telenors tekniska problem.

– En timme senare tog sig två poliser in i vårt hus och ropade på mig: "Hilda, mår du bra?". Jag blev ganska chockad, jag låg hemma och såg på tv.

Förstår oron

Det tog en stund att få alla pusselbitar på plats. – Jag ville ju bara skicka en påminnelse till min sambo om att inte glömma värktabletterna! Ryckt ur sitt sammanhang så förstår jag att man blir orolig om man får ett sådant sms.

Polisen kunde dock snabbt konstatera att det inte rådde någon fara för Hilda Sandbergs liv.

– Det är ändå bra att polisen tog sms:et på så stort allvar. Och det var väldigt fint av den där mannen i Uppsala att bry sig. Det kunde ju lika gärna ha varit något tråkigt som hade hänt, säger Hilda Sandberg.

Har du förtroende för mobiloperatörerna efter det här?

– Ja, det har jag. Men det får mig att tänka på vad folk skickar för meddelanden till varandra. Det kan ju bli väldigt galet i bland.

Kan hända igen

Det var på natten till tisdagen som Telenor upptäckte att sms från andra operatörer hamnade hos helt fel mottagare. Enligt uppgifter i andra medier kan flera operatörer vara drabbade. Telenors presschef Aron Samuelsson uppger att orsaken troligen är en teknisk uppdatering. Han säger att man fick in de första klagomålen vid 03-tiden på natten till tisdag.

– Klockan 09.07 var felet åtgärdat genom en omdirigering. Det är en tillfällig åtgärd. Nu kommer vi att utreda vad som hänt och omfattningen av det. Men vi kan garantera att det inte kommer att hända igen, säger Samuelsson.

Vilken typ av klagomål har ni fått?

– Det har varit allt från skämt till att man är väldigt upprörd. Vi kan bara förklara att vi har säkerställt att det inte ska upprepas, säger Aron Samuelsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!