– Det blir stor skillnad. Vi kommer att ha flera av- och påstigningsplatser och inspelad guide i vagnarna. Dessutom kommer vi att kunna ta ombord personer med rörelsehinder, vilket vi inte har kunnat tidigare, säger Patrik Andersson, museitekniker i Gamla Linköping.
Trägen vinner. Från verksamheten Gamla Linköping, som ägs av det kommunala bolaget Bryggaregården AB, har man i åratal påpekat att tåget måste bytas ut. Tågsetet – en ombyggd traktor med tillhörande vagnar – är från 1984. Och alltsammans såldes nyligen till en turismverksamhet i Skåne, för 100 000 kronor. Där ska det rustas upp och köras.
Därmed är det också slut på buller, dieselrök och en del andra problem som det gamla folkkära tåget har haft i lasten.
För 3,1 miljoner kronor har man nämligen beställt ett eldrivet tåg med tre vagnar och 55 platser. Det ska vara i trafik som vanligt vid säsongsstarten den 1 maj.
Men allt blir inte som vanligt:
– Vi tänker utöka rutten ordentligt, från bara 600 meter till två kilometer. Meningen är att man ska kunna åka runt hela Valla och få information om bland annat våra museer på vägen.
Guidningen kommer att omfatta allt från naturreservatet Vallaskogen, nytillskottet Ryttartorpet, Järnvägsmuseet, Vagnsmuseet, Tekniska verkens museum och Odalsmuseet. Kanske kommer man under resan även kunna skymta både Linköpings universitet och Vallastaden på långt avstånd.
– Turen går runt den nya lekparken som redan nu är en stor attraktion och den nya smådjursparken. Där kommer vi att ha ett stopp, säger Patrik Andersson.
Nytt är också att det i stället för turbiljett blir en dagsbiljett.
– Det blir Hop on/Hop off-principen. Med biljetten ska man kunna åka så mycket man vill under dagen och kliva på och av vid flera stationer. Det är ett bra transportmedel både för gamla och unga som vill ta sig runt på området som är ganska stort.
Det gamla tåget fick på grund av sina brister en allt kortare rutt och senast stannade det strax utanför Lill-Valla, vid järnvägsmuseet bakom Mjellerumsgården.
– Det har inte känts rätt att köra in längre än så, eftersom vi har riskerat att skrämma hästarna.
Nu hoppas man på en helt ny tid för tåget.
– Vi tror att det här kommer att bli väldigt uppskattat. Vi vet också att tåget har varit populärt i generationer och att folk kommer hit för att få åka med det, säger Patrik Andersson.