Läs mer: Här är resenärernas anmälningar: "Chauffören var mer intresserad av en fotbollsmatch".
Det senare fick Elin Eklund erfara när hon tog ettans buss från Skäggetorp till resecentrum nyligen. Bussföraren var upptagen. I telefonen.
– Han satt och sms:ade regelbundet flera gånger under resan! Och när han inte höll i telefonen lade han den bredvid sig och satt och sneglade på den.
Vad tycker du om det?
– Att det är oansvarigt. Förare har ju andra människors liv i sina händer! Ett skäl till att man sätter sig på bussen är att man vill känna sig trygg i trafiken, säger Elin Eklund.
Fick du en känsla av att föraren agerade i ett nödfall?
– Nej, jag fick känslan av att han kommunicerade med någon på sms.
Bara i nödfall
På Östgötatrafiken får man in flera klagomål varje år som rör bussförares telefonanvändning. Bara under första kvartalet 2016 kom det in 128 klagomål på förares körsätt, fjorton på allmän säkerhet och tolv klagomål på att föraren använt mobiltelefon under körning. Östgötatrafiken kör cirka 4 300 turer om dagen.
– Mobilanvändning under körning är förbjudet. Det påverkar säkerheten och upplevs som mycket otryggt av våra kunder. Vi har väldigt tydligt reglerat det i våra avtal med entreprenörerna. Telefonen får bara användas när bussen står stilla, eller i nödfall. Annars har vi kommunikationsradio i bussarna som känns säkrare, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.
Transdev heter företaget som har en stor del av tätortstrafiken i Linköping. Marknadskommunikatören Eva Tiséus säger så här:
– Det är bra att kunder hör av sig till oss och berättar. Om bussföraren ska tala i mobil ska det ske vid stillastående. Får vi veta om ett sådant här fall så lokaliserar vi föraren och tar in personen på ett samtal där vi tydliggör reglerna. Det kan också leda till en skriftlig varning.
"Människor fungerar inte så"
Telefonsamtal under körning är tillåtet i Sverige. Men lagstiftningen som är relativt ny kräver att situationen är trafiksäker. Det blir alltså en bedömningsfråga. Katja Kircher, forskningsledare på Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI), är kritisk till att bussförare använder mobilen om arbetsgivaren förbjuder det.
– Då är det uppenbart att det är felaktigt att använda mobilen. Ska jag tycka något personligen så är det också extra viktigt att inte prata i telefon när man transporterar personer, säger Kircher.
Men som forskare ser hon på helheten. Det finns forskning som talar för att en förare till och med kan vara mer uppmärksam när man talar i telefon:
– Det gör att man bara håller i telefonen. Man äter inte macka eller kollar på en karta eller annat som exempelvis bilförare ofta tar sig för. Fast generellt kan man nog ändå säga att det är bäst att låta bli.
Katja Kircher konstaterar också att ett totalförbud mot mobiltelefoni under körning inte skulle fungera.
– Nej, vi människor fungerar inte så. Därför är det i stället viktigt att hitta tekniska lösningar som gör mobilsamtalen trafiksäkra, exempelvis med headset eller liknande lösningar, säger Katja Kircher.