Linköpingsbon Håkan Wasén klickade hem en elektrisk domkraft via en annons på Facebook från Svedera Shop.
Bilden såg ut som den modell han ville ha. Som en extra säkerhet köpte han till spårning av paketet.
När paketet väl landade i brevlådan, efter lång väntetid, blev Håkan förvånad – och full i skratt.
– I det lilla kuvertet låg en domkraft i plast som vägde 31 gram. Att den skulle orka lyfta en bil på två ton kändes minst sagt otroligt.
Håkan Wasén är långt ifrån ensam om att ha blivit lurad av företaget, något som SVT Öst var först med att berätta.
På hemsidan Trustpilot, där konsumenter kan lämna omdömen om företag, vittnar kunder om vad de har beställt – och vad de i slutänden fick.
Kunder som beställt en handhållen motorsåg har fått en sekatör från Taiwan.
En kund som köpte ett gåband fick ett hopprep.
En familj som beställde en stor dinosaurie för barnen att rida på fick en fyra centimeter stor dinosaurie i plast.
I vissa fall har inte kunderna fått någon vara alls, vilket då räknas som bedrägeri.
Har man däremot fått en vara, även om det inte är den du beställt, kan det i stället vara vilseledande marknadsföring och då är det en fråga för Konsumentverket.
Sedan mitten av december har Konsumentverket fått in ett hundratal anmälningar mot Svedera Shop.
– Det här är klart vilseledande marknadsföring. Många konsumenter är upprörda över att det inte går att komma i kontakt med bolaget för att framföra sina klagomål, säger Daniel Eliasson, jurist på Konsumentverket.
Myndigheten har ännu inte inlett någon tillsyn av företaget, vars hemsida inte går att nå längre.
Varför har ni inte inlett någon tillsyn?
– Främst för att webbsidan ligger nere. Men det hindrar inte att vi inleder en tillsyn framöver om marknadsföringen skulle återupptas. Då är vi självklart intresserad av vem som står bakom det här företaget.
Svedera Shop finns inte med på Konsumentverkets varningslista över blufföretag.
– Det är lite för tidigt att uttala sig om det här företaget. Varningslistan fungerar ju främst förebyggande och just nu är det här bolaget inte aktivt, säger Daniel Eliasson.
Som gammal journalist blir Håkan Wasén förbannad över företagets sätt att systematiskt lura konsumenterna. Hans egna research visar att företaget använt andra bolags namn och bilder. För formens skull har han anmält företaget till Konsumentverket och gjort en polisanmälan.
– Företaget är listigt. Kunderna har blivit blåsta på några hundralappar. Få orkar bråka om det.
Nästa steg är att göra en förfrågan till banken för att förhoppningsvis få se vilket konto pengarna gick till.
– Jag blir irriterad av att bli lurad. Vissa tycker att man är idiot, men om jag kan hjälpa någon genom att visa upp mitt dåliga köp blir jag glad.
Håkan Wasén ligger lågt med internetköpen ett tag. Och så ska han börja göra som sin fru – som alltid väljer faktura.
– Då betalar du först när du får varan. Fakturan går att bestrida om du fått en vara som du inte har beställt. Inkassoföretagen kan inte kräva dig på pengar så länge du har sparat en bild på det du faktiskt beställde.
Den minimala domkraften kommer trots allt att användas hos familjen Wasén – men i köket och inte garaget.
– Jag har funderat och jag tror att den kan bli användbar när man spritsar grädde på tårtor.
Svedera shop finns inte registrerade som bolag och vi har inte lyckats nå dem.