– Vi är kolossalt glada över det här resultatet, konstaterar vd:n Jörgen Nilsson.
Bolaget presenterade nyligen sin halvårsrapport, och kvartalet april–juni stod för en lejonparten av uppryckningen, med ett resultat på 6,2 miljoner kronor (-27,4 miljoner), före skatt och nedskrivningar. Zenterio har nära 200 anställda på utvecklingskontoret i Mjärdevi i Linköping.
Företaget tillverkar oberoende operativsystem för interaktiv tv som kan köras på olika typer av hårdvara (boxar, smart-tv, mobil, surfplatta). Kunder är bland annat tv-operatörer, som i dag tampas med växande internetbaserad television.
Bakom den stora upphämtningen ligger år av utvecklingsarbete. Där ligger också ett tungt kontrakt med en ny tv-operatör – Megacable i Mexiko – samt en kraftig upprensning inom flera områden.
– Vi har banne mig levererat varenda mål som vi kommunicerade internt för ett år sedan: Tillväxt, positivt kassaflöde och att ta en ny stor tv-operatör. Att vi nu har kontrakt med Megacable är betydelsefullt. Mexiko är ett stort land och en referens i hela Latinamerika, säger Jörgen Nilsson.
Det gör också att Zenterio kommer att lägga ännu större fokus på i sitt kontor i Atlanta, USA.
– Där kommer vi att rekrytera kraftigt. Atlanta är den stora hubben – navet – för broadcasting och för stora mediebolag i Nordamerika. Där finns stora möjligheter att hitta den kompetens vi behöver.
Sker det på bekostnad av verksamheten i Linköping?
– Nej, vi måste anställa i Atlanta ändå. Däremot kommer vi att ha personal i Linköping som reser emellan för bland annat kompetensöverföring. Vi vill behålla utvecklingsavdelningen i Linköping. Det är bättre att hålla ihop utvecklingen på ett ställe, säger Jörgen Nilsson
Senaste året har Zenterio gjort förändringar i struktur och arbetssätt. Bland annat har man sålt bolaget Labatus som stått för testverksamheten, och köper nu in den tjänsten. Man har också omförhandlat gamla kontrakt och börjat ta betalt för de förtjänster kunden gör på en licens från Zenterio. Företaget har även renodlat sina produkt- och tjänsteerbjudanden.
Dessutom beskriver Jörgen Nilsson en förändring av de kommersiella villkoren vid nya avtal.
– Vi har säkerställt att vi tar betalt för förändringar. Tidigare har vi varit snälla, vi har velat visa vad vi kan. Vi har inte haft så god koll på vad kunden lägger till på vägen.
Någon kris i tv-operatörsbranschen ser inte Jörgen Nilsson.
– Tv-operatörerna måste haka på OTT-trenden (over the top-content, internetbaserad media). Men operatörerna vet för lite om sina kunder och vi har bra analysinstrument för det. Jag ser just nu en ljus framtid för oss.