Statistiken som sammanställts av Konsumentverket, visar att svenska konsumenter är mest missnöjda med hantverkstjänster och inköp av begagnade bilar. Klagomålen i dessa kategorier är dubbelt så många som nästa kategori på respektive lista.
Det finns vissa skillnader mellan vad konsumenter i Östergötland klagar på gentemot riket i stort – men även lokalt är det hantverkare och begagnade bilar i topp. Dock tenderar konsumenterna i länet att ha lite mer problem med sin fasta telefoni och TV än rikssnittet. I motsats till det så klagas det mindre på flygresor och klädinköp i Östergötland.
Att köpa en begagnad bil och att bygga om eller renovera hemma kostar mycket pengar och därför är det heller inte konstigt att dessa två toppar klagomålsstatistiken enligt Konsumentverket. Det är mindre troligt att konsumenten söker konsumentvägledningens hjälp med ett billigt köp man inte är nöjd med. Det finns dock sätt att minska risken för missnöje.
– Det är viktigt att avtala med hantverkaren om vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Om tilläggsarbeten dyker upp ska också de med i avtalet. Ett skriftligt avtal fungerar som ett kvitto på vad ni har kommit överens om. Betala aldrig i förväg, säger Joséphine Slottes, jurist på Konsumentverket.
– Många gånger bottnar problemen i brist på kommunikation. Ett skriftligt avtal hjälper parterna att bli på det klara med vad som ska göras och hur.
Den vara som konsumenter klagar mest på är begagnade bilar och även här har Konsumentverket goda råd:
– Välj en bilhandlare med gott rykte och helst någon ansluten till en branschorganisation. De följer riktlinjer framarbetade av branschen och Konsumentverket. De har även förbundit sig att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, säger Malin Johansson, jurist på Konsumentverket.
– Skulle det bli fel på bilen är det viktigt att komma ihåg att du kan klaga även på en begagnad bil i upp till tre år. Inom de första sex månaderna ger lagen dig ett särskilt skydd där bilhandlaren ska visa vad som orsakat felet. Är det ett ursprungligt fel ska bilhandlaren kostnadsfritt reparera bilen.
Statistiken från Konsumentverket bygger på drygt 121 000 klagomål som konsumenter registrerat under det gångna året. Statistiken är uppdelad på varor och tjänster.
Källa: Konsumentverket, Hallå konsument, hallakonsument.se