Hans stöldsäkra bil blev stulen

Han fick bilen stulen från jobbparkeringen. Sen hittades den utbränd. Men några försäkringspengar får han inte.

Ilie Ghenghea fick bilen stulen, men ingen ersättning.

Ilie Ghenghea fick bilen stulen, men ingen ersättning.

Foto: Daniel Bennelid

Klockrike2015-07-28 21:07

Ilie Ghenghea bor i Klockrike och pendlar med bil till Linköping där han jobbar på Tornby. För ett par månader sen tvingades han lämna bilen på jobbparkeringen, då han blev dålig i sviterna av en operation och fick skjuts hem. När han skulle hämta bilen några dagar senare var den borta.

– Jag anmälde stölden hos polisen samma dag. Två veckor senare ringde polisen och sa att de hittat bilen utbränd utanför Ljungsbro, säger Ilie Ghenhea.

Han anmälde det hela till sitt försäkringsbolag, Länsförsäkringar, och lämnade in alla handlingar.

– Jag har alltid haft bra kontakt med dem, men när de svarade efter fyra veckor var det som min värsta mardröm. Just min bil gick inte att stjäla, sa de. Men jag hade ju kvar båda mina nycklar.

Ilie Ghenhea säger att enligt Länsförsäkringar fanns det två alternativ - antingen hade han själv gjort det eller så hade han varit ovarsam med nycklarna.

– Jag mår fysiskt och psykiskt dåligt av det här. Jag har bra lön och förlusten av de 100 000 kronor som bilen är värd, är inte hela världen. Men vad händer om huset brinner ned nästa gång? Sånt börjar jag få lite panik över, säger Ilie Ghenhea.

Bilen, en Volvo XC70, har som alla bilar sen 1998 en elektronisk startspärr som skydd. Det ska göra det mycket svårt att kunna stjäla en bil utan originalnyckel. Frågan är dock flitigt diskuterad i olika forum på Internet där bilägare hävdar att deras bilar blivit stulna trots att de har alla nycklar kvar.

Patrick Petersson, skadechef på Länsförsäkringar Östgöta, kan inte kommentera det enskilda fallet. Men han vill inte säga på rak arm att de anser att bilmodellen är omöjlig att stjäla.

– Vilket stöldskydd en bil har är en parameter vi tittar på. Men det är en helhetsbedömning vi gör av alla omständigheter som har betydelse för vilket beslut vi tar.

Bilden att det ska vara omöjligt att få ersättning på försäkringen för en stulen bil av nyare slag existerar inte, menar Patrick Petersson.

– De allra flesta av våra kunder får den ersättning de begär vid en bilstöld. Men visst finns det de som inte blir nöjda också. Då finns det olika sätt att överpröva det, säger han.

Är man som kund missnöjd med ett försäkringsärende kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden. Alternativet är att driva ärendet i domstol.

– Det är lite ironiskt, jag kan få ersättning av försäkringsbolaget med flera hundra tusen för att driva ärendet i rätten, men jag får inte 100 000 kronor för bilen, säger Ilie Ghenhea och skrattar uppgivet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om