Lokstallets pärla klar för visning

Den har brukats, förbrukats och förnyats. På lördag rullar bilvagn nummer 25 ut till allmänt beskådande från Lokstallet i Kisa.

Hemmaplan. Bilvagnen är tillbaka på spåret där den gjorde sina dagliga resor Linköping-Hultsfred 1924-1932.

Hemmaplan. Bilvagnen är tillbaka på spåret där den gjorde sina dagliga resor Linköping-Hultsfred 1924-1932.

Foto: Torbjörn Lindqvist

KISA2017-09-19 05:00

Bilvagn 25 är en föregångare till den mera kända rälsbussen. Den beställdes av Östra Centralbanans Järnvägsaktiebolag (ÖCJ) 1923 och togs i bruk försommaren 1924.

Med en 55 hästars bensinmotor drog den passagerare och resegods dagligen mellan Linköping och Hultsfred fram till 1932.

Därefter blev bilvagnen degraderad till lokala turer Linköping-Rimforsa/Åtvidaberg i ytterligare sex år. Sedan gick det åt skogen. Bokstavligen.

Delvis skrotad kom den i privata händer och fungerade ett tag som sommarstuga. Den fick lämna skogen 1988 när Sveriges järnvägsmuseum blev ny ägare. Köpeskillingen bestod av en röjsåg till den förre ägaren.

Genom åren har vagnen renoverats utvändigt med bidrag från Gustaf VI Adolfs minnesfond och Riksantikvarieämbetet. Totalt 589 000 kronor.

Den överlämnades som gåva till Stångådalsbanans vänner 2008 och i mars i år rullade den in i lokstallet i Kisa. Sedan dess har den fått ett innergolv och försetts med text och märken.

På lördag är det dags att visa upp skönheten för allmänheten.

Vad händer med vagnen sedan?

– Vi vet faktiskt inte, säger Niklas Adell, vice ordförande i Stångådalsbanans vänner.

Några planer på att köra turer på järnvägsnätet finns inte. Kostnaderna för tillstånd från Trafikverket rör sig om hundratusentals kronor, enligt Niklas Adell.

– Kanske att vi återställer vagnen interiört, renoverar väggar och sätter in bänkar.

Lagom till visningen ska även nytt ljus i form av två stallyktor falla över Lokstallet från 1902. Dessutom blir stallporten och tornet upplyst av strålkastare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om