FrÄn augusti till oktober i Är har antalet patienter som vÀntar pÄ en operation minskat frÄn 1 677 till 736. Det motsvarar en minskning med omkring 100 patienter i veckan.
ââDet viktiga Ă€r att vi har lyckats göra detta utan att ta in extra personalresurser. Vi har opererat pĂ„ lördagar och vissa kvĂ€llar men framför allt har vi arbetat mer effektivt under ordinarie arbetstider, sĂ€ger Caroline Hellsjö Sander, tillförordnad produktionsdirektör pĂ„ Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm.
Köerna refererar till antalet patienter som inte fÄtt en planerad operationstid inom den tid de ska. Det handlar patienter som omfattas av vÄrdgarantin, som Àr 90 dagar. För jÀmförelser var det 1 458 som vÀntade 2019 och 2 085 Är 2021.
Sedan ett antal Är har sjukhuset förstÀrkt ordinarie bemanning pÄ operation med personal frÄn inhyrningsföretag. Men enligt Caroline Hellsjö Sander har satsningen mot köfrihet inte medfört att den kategorin ökats.
Arbetar mer effektivt
Enligt henne handlar effektiviteten framför allt om att gemensamma satsning frÄn olika delar av sjukhuset lett till förbÀttrade processer.
ââDet handlar till exempel om att vi har rutiner för att ringa in patienter pĂ„ stand by om den patient som Ă€r inplanerad för operation av nĂ„gon anledning bokar av, sĂ€ger hon.
Som en del i arbetet har sjukhuset bland annat utfört operationer under ett antal lördagar under vÄren och hösten.
Markus Aly Àr kirurg och tillförordnad sektionschef pÄ urologen pÄ sjukhuset. Att de har opererat lördagar och senare vissa vardagskvÀllar, har gett mer luft i systemet. Enligt honom har det inte behövts extraresurser för att klara detta utan ordinarie anstÀllda har frivilligt fÄtt sÀtta upp sig pÄ extrapass.
ââDet krĂ€ver ju att det funkar familjemĂ€ssigt och att man Ă€ndĂ„ har tid till Ă„terhĂ€mtning. Min bild Ă€r att det fungerat bra och jag upplever inte att personalen Ă€r tröttare Ă€n i vĂ„ras.
Kan inte pÄgÄ lÀnge
Men det Àr ingenting som kan fortgÄ hur lÀnge som helst, tillÀgger han.
ââJag tror att det gĂ„r under en begrĂ€nsad tid att jobba sĂ„, sen blir det för tufft.
Enligt Caroline Hellsjö Sander Àr de extra insatserna som helgoperation ingenting som ska permanentas. Men hon tror att mÄlet om att bli köfria till Ärsskiftet Àr rimligt och att de sedan inte ska byggas pÄ igen.
Men frÄn fackligt hÄll ser man med viss oro pÄ satsningen.
ââVi blev bĂ„de förvĂ„nade och förfĂ€rade nĂ€r vi hörde om den. SjĂ€lvklart Ă€r det ett bra mĂ„l att befolkningen ska fĂ„ vĂ„rd i tid, men vi frĂ„gar oss med vilka resurser det ska göras. Vi kommer frĂ„n en pandemi och en sommar dĂ€r alla inte kunnat ha fyra veckors sammanhĂ€ngande semester, sĂ€ger Sophia Godau, biomedicinsk analytiker pĂ„ Karolinska universitetssjukhuset och ledamot i VĂ„rdförbundet avdelning Stockholm.
StÀller upp för patienterna
Att frivilligt sÀtta upp sig pÄ extrapass Àr handlar inte alltid om att man gÀrna vill jobba mer.
ââMĂ„nga av vĂ„ra medlemmar har en dĂ„lig löneutveckling och tar pass för att fĂ„ extra pengar utan att fĂ„ möjlighet till tillrĂ€cklig Ă„terhĂ€mtning. Man tackar ja för att stĂ€lla upp för arbetsgivaren och för patienterna, sĂ€ger hon.
FrÄn VÄrdförbundet stÀller man sig ocksÄ frÄgande till de effektiviseringar som görs.
ââVi förstĂ„r inte hur man ska lyckas genomför Ă€nnu mer vĂ„rd utan att tillsĂ€tta resurser. VĂ„rdköerna beror dels pĂ„ pandemin men ocksĂ„ pĂ„ att det inte finns tillrĂ€ckligt med personal, sĂ€ger hon.
PÄ Karolinska universitetssjukhuset har man kontinuerligt inhyrd operationspersonal för att klara verksamheten.