Kry, Min doktor, Doktor 24 med flera â vi kĂ€nner dem till namnet. Knappa bara lite i appen sĂ„ slipper du allt bök ett fysiskt besök pĂ„ vĂ„rdcentralen innebĂ€r.
De senaste Ären har den hÀr typen av vÄrdbesök fördubblats och under pandemiÄret 2020 sökte vi vÄrd med hjÀlp av en skÀrm 2,3 miljoner gÄnger, visar en rapport frÄn Myndigheten för vÄrd- och omsorgsanalys.
Det Àr frÀmst yngre högutbildade personer i storstadsregioner, utan nÄgon kronisk sjukdom, som anvÀnder digitala vÄrdtjÀnster.
BÀttre tillgÄng
ââVi tĂ€nker ofta att den hĂ€r typen av besök framför allt skulle nyttjas i glesbygd, eftersom det dĂ€r Ă€r lĂ€ngre till fysiska besök. Men de görs framför allt i storstĂ€der dĂ€r man egentligen har en bĂ€ttre tillgĂ€nglighet till sin vĂ„rdcentral, i alla fall geografiskt. Det Ă€r lite paradoxalt, sĂ€ger Jean-Luc af Geijerstam, generaldirektör för Myndigheten för vĂ„rd- och omsorgsanalys.
2020 betalade regionerna cirka en miljard kronor för de digitala besöken, och preliminÀra siffror pekar pÄ ungefÀr samma kostnad för 2021. Myndighetens genomlysning visar ocksÄ att minst 25 procent av de digitala vÄrdbesöken inte skulle ha Àgt rum om det bara hade funnits tillgÄng till fysiska besök.
à rligen lÀggs alltsÄ motsvarade 250 miljoner kronor pÄ vÄrd som inte hade blivit av om patienten i stÀllet för att ta upp mobilen behövt ta sig ivÀg till en vÄrdcentral.
Inte mÀtt innehÄll
Men myndigheten har inte mÀtt de digitala besökens innehÄll och hur de bidrar till patienternas hÀlsa, och det gÄr dÀrför inte enkelt att dra slutsatsen att besöken gjorts i onödan.
ââVi vet hur mĂ„nga besök som görs, men vi vet inte hur effektiva de Ă€r sĂ„ vi kan inte riktigt uttala oss om kvaliteten i vĂ„rdbesöken. Det betyder inte att de hĂ€r besöken inte tillför nĂ„gon nytta, sĂ€ger Jean-Luc af Geijerstam.