Mer Ă€n en halv miljon barn i framför allt lĂ„gstadieĂ„ldern, men Ă€ven i mellanstadieĂ„ldern, tillbringar delar av skoldagen och loven pĂ„ fritidshem. Men alla barn har inte sjĂ€lvklar rĂ€tt till fritidshem â i de flesta kommuner Ă€r rĂ€tten villkorad med att förĂ€ldrarna arbetar eller studerar. DĂ€rför varierar ocksĂ„ deltagandet och Ă€r betydligt lĂ€gre i omrĂ„den dĂ€r arbetslösheten Ă€r högre och familjernas ekonomi svagare.
Mot den bakgrunden tillsatte den förra regeringen en utredning om utökad rÀtt till fritids och betÀnkandet lÀmnades över till nuvarande skolminister Lotta Edholm pÄ mÄndagen.
Som förskolan
Utredaren Kerstin Anderssons förslag Ă€r alltsĂ„ att alla barn i Ă„ldern 6â9 Ă„r ska ges möjlighet att gĂ„ pĂ„ fritids utan kostnad, pĂ„ liknande sĂ€tt som 3â5-Ă„ringar har rĂ€tt till avgiftsfri förskola. Med allmĂ€nt fritids skulle Ă€ven barn till arbetslösa, förĂ€ldralediga och lĂ„ngtidssjukskrivna omfattas.
ââDen största vinsten Ă€r att man tillgĂ€ngliggör fritidshemmet för alla barn. I dag Ă€r deltagandet allra högst i omrĂ„den med vĂ€ldigt goda förutsĂ€ttningar medan det Ă€r lĂ€gre i glesbygden och i omrĂ„den med socioekonomiska utmaningar, sĂ€ger Kerstin Andersson.
AllmĂ€nt fritids för 6â9-Ă„ringar skulle innebĂ€ra att verksamheten vĂ€xer med cirka 10 200 elever (frĂ„n 408 100 till 418 300), bedömer utredningen. Utökningen skulle kosta staten drygt en halv miljard kronor per Ă„r och utredningen föreslĂ„r att pengarna tas frĂ„n likvĂ€rdighetsbidraget, vars syfte Ă€r att utjĂ€mna skillnader mellan skolor.
Olika kompetenser
Utökningen krÀver ocksÄ mer personal pÄ fritidshemmen, i ett lÀge dÀr det redan rÄder personalbrist. Bristen har varit sÄ pÄtaglig att en tidigare utredning, frÄn 2020, avrÄdde frÄn att utöka fritidshemmen. Men Kerstin Andersson landar i en annan slutsats: Lyft fram andra kompetenta yrkesgrupper som kan ingÄ i arbetslaget, jÀmte lÀrare.
ââSkollagen sĂ€ger att behörig lĂ€rare ansvarar för undervisningen, men att annan personal fĂ„r medverka. Det tolkas ibland som att annan personal "fĂ„r finnas, men helst inte". Vi föreslĂ„r att man ger ett erkĂ€nnande till sĂ„ kallad annan personal och att de bör fĂ„ en tydlig roll i arbetet, sĂ€ger hon och syftar pĂ„ bland andra gymnasieutbildade frĂ„n barn- och fritidsprogrammet, fritidsledare och socialpedagoger.
ââPersoner med utbildning för arbete med barn kan bidra med mĂ„nga olika kompetenser. Nu tenderar det att bli en osĂ€ker arbetssituation för mĂ„nga som jobbar nĂ„gra mĂ„nader medan arbetsgivaren söker behöriga lĂ€rare, sĂ€ger Kerstin Andersson.
TT har bett skolminister Lotta Edholm om en kommentar.
ââVi har tagit emot utredningen och vi fĂ„r Ă„terkomma om förslagen. Först ska de beredas inom regeringskansliet, sĂ€ger hennes pressekreterare Ellen Kult.