Varnar för stundande kökaos pÄ flygplatserna

Markant förlÀngd vÀntan pÄ sÀkerhetskontroller av ny personal kan leda till timslÄnga köer pÄ Sveriges flygplatser nÀr restriktionerna löper ut. Moderaterna vill att regeringen skjuter till mer pengar för att lösa problemen.

Risk för lÄnga köer de kommande mÄnaderna pÄ grund av SÀpos lÄngsamma handlÀggning av sÀkerhetskontroller, sÀger branschen. Arkivbild.

Risk för lÄnga köer de kommande mÄnaderna pÄ grund av SÀpos lÄngsamma handlÀggning av sÀkerhetskontroller, sÀger branschen. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Transport2022-02-04 05:30

– Dels Ă€r flyget ett viktigt kommunikationsmedel för Sverige. Dels kommer det att innebĂ€ra en katastrof för alla mĂ€nniskor som ska ut och resa nĂ€r restriktionerna slĂ€pper, sĂ€ger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson i Moderaterna.

Flera bolag samt branschorganisationen Transportföretagen Flyg rapporterar om en ökning pÄ flera veckor för att fÄ personal godkÀnd i SÀpos sÀkerhetskontroll, som all personal pÄ Sveriges flygplatser ska genomgÄ.

MarktjĂ€nstbolaget Aviator – som bland annat sköter incheckning och lastning Ă„t flera flygbolag pĂ„ flera av Sveriges flygplatser, bland dem Arlanda – uppger att det förekommer vĂ€ntetider pĂ„ uppemot 8–12 veckor för sĂ€kerhetskontrollen.

Den processen brukar vanligtvis ta 2–4 veckor, sĂ€ger bolagets vd Jonas Brundin.

– Utan tillrĂ€cklig personal stannar flygplatsen av till slut, det Ă€r kontentan av vad som hĂ€nder, sĂ€ger han.

Erbjuds andra jobb

Han pekar pÄ att mÄnga bolag tvingats göra sig av med personal under pandemin, som slagit hÄrt Ät flygbranschen, och nu mÄste anstÀlla osedvanligt mÄnga osedvanligt snabbt nÀr restriktionerna hÀvs.

Men den rekryteringen hÄller inte takten med det ökade antalet bokningar och flygningar, sÀger Brundin.

– Vi tappar kandidater under rekryteringsprocessen. De kan inte vĂ€nta tio veckor pĂ„ att fĂ„ jobb, de blir erbjudna andra jobb, sĂ€ger han.

SÀpo bekrÀftar för TT att det rör sig om lÀngre handlÀggningstider Àn vanligt.

Även SAS, som har ett eget marktjĂ€nstbolag, delar bilden.

– Det stĂ€mmer att det Ă€r lĂ€ngre handlĂ€ggningstider Ă€n normalt och det Ă€r klart att det Ă€r problematiskt, sĂ€ger Camilla Runberg vid SAS kommunikationsavdelning.

Risk för julrepris

Runt hörnet vÀntar sportlovet. Sedan kommer den tidiga vÄrens resor. DÄ kan lÀget potentiellt bli som i julas, dÄ resenÀrer uppmuntrades att komma tre timmar i förvÀg för att komma med sina flyg.

– Det finns risk att det kommer att se ut sĂ„. Blir det fördröjning i alla processer för att man gĂ„r kort med personal byggs det pĂ„, dĂ„ blir det kaos till slut, sĂ€ger Brundin och fortsĂ€tter:

– Det gĂ„r inte att gĂ„ med tre timmars försening pĂ„ allt. Till slut blir det kapacitetsbrist pĂ„ flygplatsen, om man inte fĂ„r ivĂ€g de flygplanen som ska ivĂ€g. Det blir en dominoeffekt.

Han sÀger att branschkollegor i Norge, Danmark och Finland inte har samma problem.

Moderaterna kritiska

Moderaternas trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus sÀger att hon vill att regeringen, och justitieminister Morgan Johansson, ger SÀpo mer pengar. Hon sÀger att det inte rÀcker med att han "följer frÄgan".

– Han borde stĂ€lla högre krav och tillsĂ€tta mer resurser till SĂ€po sĂ„ att de kan hitta vĂ€gar och lösa det hĂ€r, sĂ„ att det inte blir kaos för mĂ€nniskor som ska ut och resa, sĂ€ger Stockhaus.

TT: Blir det inte risk för ministerstyre?

– Han ska inte tala om hur de ska göra det hĂ€r och sjĂ€lvklart ska man aldrig göra avkall pĂ„ sĂ€kerheten, men han mĂ„ste vara mer aktiv Ă€n att sĂ€ga att han följer frĂ„gan. I den situation vi befinner oss Ă€r det inte tillrĂ€cklig.

RÀttat: I en tidigare version fick branschorganisationen Transportföretagen Flyg fel namn.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!