Det Ă€r det norska företaget Ryde som den senaste veckan placerat ut elsparkcyklar â mot de tvĂ„ kommunernas vilja.
ââDet upptĂ€ckte jag nĂ€r jag cyklade till jobbet i morse. Jag blev lite överraskad, sĂ€ger Johan Larsson, tillförordnad chef pĂ„ Drift och Förvaltning, GĂ€vle kommun, till Gefle Dagblad.
Företaget menar att deras verksamhet inte Àr tillstÄndspliktig eftersom sparkcyklar definieras som cyklar. Utplacering av elektriska sparkcyklar Àr att rÀkna som cykelparkering.
En trafikfara
Johan Larsson sÀger till GD att han önskar att företaget tagit kontakt tidigare för att prata om sÀkerhet och andra frÄgor.
ââVi har inte haft dialog förrĂ€n i dag pĂ„ morgonen. Vi vill ha ett gott samarbete med de hĂ€r företagen, dra upp riktlinjer och regler för att minimera olĂ€genheter sĂ„ att det blir sĂ„ bra som möjligt för alla trafikslag.
Ăven i VĂ€xjö har flera aktörer varit intresserade av att etablera elsparkcyklar. Samtliga har fĂ„tt blankt nej av kommunen.
ââVi har sett andra stĂ€ders utveckling dĂ€r sĂ€kerheten kring elsparkcyklar inte varit god och att man slĂ€ngt dem lite var som helst sĂ„ att de blivit en trafikfara. Vi har sagt till alla att vi avvaktar ett tydligare lagrum, sĂ€ger Sofia Stynsberg (M), ordförande i tekniska nĂ€mnden i VĂ€xjö kommun, till Aftonbladet.
"Ăr respektlöst"
FörvÄningen var dÀrför stor nÀr det under lördagen dök upp parkerade elsparkcyklar pÄ campus samt i centrala VÀxjö, nÄgot som SmÄlandsposten var först att rapportera om.
ââDet kĂ€nns som att de tagit tillfĂ€llet i akt att göra det pĂ„ en lördag nĂ€r vi Ă€r lediga. Det tycker inte jag Ă€r förenligt med hur man ska bete sig i samhĂ€llet. Det Ă€r respektlöst. Vi ser vĂ€ldigt allvarligt pĂ„ det hĂ€r, sĂ€ger Sofia Stynsberg.
Företaget Ryde finns sedan tidigare i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Karlstad och Halmstad.