Ministern: "SÄ hÀr fÄr det inte vara"

Helgens kaos pÄ Arlanda tycks ha dÀmpats nÄgot under mÄndagen.
–Vi följer utvecklingen noga under veckan, sĂ€ger nĂ€ringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S).

LÄnga köer pÄ terminal 5 pÄ Arlanda.

LÄnga köer pÄ terminal 5 pÄ Arlanda.

Foto: Ali Lorestani/TT

Resor2022-06-13 04:29

Under mÄndagen har man inte behövt dirigera om trafiken till terminal 5, och Swedavias presstalesperson David Karlsson bedömer att trycket i terminalen varit nÄgot lÀgre Àn under helgen. Men det Àr fortfarande mycket folk pÄ flygplatsen.

– Även i dag Ă€r det mycket folk i terminal 5 eftersom mĂ„nga resenĂ€rer kommer vĂ€ldigt mycket tidigare Ă€n de tvĂ„, tre timmar i förvĂ€g som de behöver komma, sĂ€ger David Karlsson, presstalesperson pĂ„ Swedavia.

Terminal 4 öppnar

PÄ onsdag öppnar ocksÄ terminal 4 med nya incheckningsdiskar och ny sÀkerhetskontroll.

– Det kommer förhoppningsvis att bidra till en nĂ„got bĂ€ttre situation, sĂ€ger David Karlsson.

– Vi har personal till den nya terminalen men grundproblemet med lĂ„g bemanning kommer vi att fĂ„ fortsĂ€tta att jobba med.

NÀringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) hade ett samtal om situationen pÄ Arlanda med Swedavia sÄ sent som i fredags.

"Följer utvecklingen"

– Jag fick dĂ„ intrycket att bolaget gör allt i sin makt för att skynda pĂ„ uppskalningen av Arlanda. Det sker saker den hĂ€r veckan som kommer att underlĂ€tta mycket, till exempel Ă„teröppnar terminal 4 och man anstĂ€ller folk i en rasande takt, sĂ€ger han.

– Vi har sagt i flera veckor att nu kommer det att vĂ€nda. SĂ„ vi fĂ„r följa utvecklingen noga under veckan och se om det finns ytterligare saker vi kan hjĂ€lpa Swedavia med. För sĂ„ hĂ€r fĂ„r det inte vara, sĂ„ enkelt Ă€r det, sĂ€ger Karl-Petter Thorwaldsson.

Enligt Swedavias analyser har det varit en extraordinÀr ökning i resandet. JÀmför man maj förra Äret med maj i Är Àr det fem gÄnger fler som reser nu.

– Av dem kommer ungefĂ€r 60 till 70 procent igenom sĂ€kerhetskontrollen pĂ„ tio minuter. Sen kommer peaktiderna och dĂ„ blir det en perfekt storm, sĂ€ger Karl-Petter Thorwaldsson.

Fler anstÀllda

I och med att gÄngen mellan terminal 4 och 5 öppnar i veckan hoppas han att trÀngseln och köerna kommer att minska.

– Men lösningen pĂ„ sikt Ă€r att man mĂ„ste ha fler tillsvidareanstĂ€llda i servicesektorn. Om vi ska undvika att hamna i den hĂ€r situationen igen kommer det inte att fungera med enbart extrapersonal i lĂ€ngden.

Kaoset pÄ Arlanda Àr ocksÄ en del av ett större problem, sÀger han:

– Hade det hĂ€r bara handlat om Arlanda skulle jag ha dragit andra slutsatser. Men sĂ„ hĂ€r ser det ut pĂ„ mĂ„nga hĂ„ll i Europa. Jag fick en rapport i förra veckan som visar att tvĂ„ tredjedelar av flygplatserna har problem och det Ă€r förstĂ„s inte tillfredsstĂ€llande.

– Nu handlar allt om hur vi fĂ„r upp kapaciteten pĂ„ Arlanda igen. Den stora analysen fĂ„r komma sen, sĂ€ger Karl-Petter Thorwaldsson.

Skavsta Àr redo

Samtidigt sÀger man pÄ Skavsta flygplats i Nyköping att man kan avlasta situationen pÄ Arlanda.

– Vi har bĂ„de incheckningspersonal och bagagepersonal, det Ă€r inga problem, sĂ€ger Robert Karlsson, kommunikationschef pĂ„ Skavsta flygplats.

DÄ Skavsta och Arlanda Àgs av olika bolag finns det formella problem gÀllande att lÄna ut personal till Arlanda, men Skavsta skulle ha möjlighet att hantera flygresor som planerats till och frÄn Arlanda, om de flyttas till Skavsta istÀllet.

Det Àr flygbolagen och Swedavia som kan ta ett eventuellt beslut om att byta flygplats, dÄ de har kontrakt som i sÄ fall mÄste lösas. Att flytta trafiken skulle bli kostsamt för Swedavia. Skavsta har inte hört nÄgot konkret kring om det Àr aktuellt.

– Swedavia har ju ocksĂ„ resenĂ€rerna i första hand, sĂ„ de vill ju sĂ„klart lösa det, det vill ju vi ocksĂ„, hela branschen vill ju det. Men exakt hur det ska gĂ„ till Ă€r lite komplext, sĂ€ger Robert Karlsson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!