Krismiljarder till kollektivtrafik inte nog

Bra, men det rÀcker inte. SÄ reagerar bussbranschen och bestÀllarna pÄ regeringens förslag om tre miljarder för att tÀcka minskade biljettintÀkter i kollektivtrafiken.

Vice statsminister Isabella Lövin presenterar ett regeringsstöd till kollektivtrafiken.

Vice statsminister Isabella Lövin presenterar ett regeringsstöd till kollektivtrafiken.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Politik2020-05-11 13:10

– Ett vĂ€ldigt positivt besked, det ger andrum i nulĂ€get. Men det kommer inte att rĂ€cka, sĂ€ger Helena Leufstadius, vd för Svensk kollektivtrafik.

Organisationen företrÀder lÀnstrafikbolag och regionala kollektivtrafikmyndigheter, de som bestÀller trafik av buss- och tÄgbolag.

Regeringen föreslÄr att kollektivtrafikmyndigheterna ska fÄ tre miljarder i stöd för att tÀcka upp för minskat resande och intÀkter under viruskrisen. Det Àr ett tillfÀlligt, riktat bidrag.

HÄlla igÄng

Regeringen har trots kraftigt minskat resande uppmanat dem att hÄlla trafiken i gÄng som tidigare. Det behövs för att trÀngsel ska kunna undvikas och att mÀnniskor i vÄrden och de som inte kan jobba hemifrÄn ska komma fram.

PÄ presskonferensen om stödet ville varken infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) eller miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP), Àven vice statsminister, ge nÄgot besked om hur lÀnge de anser att stödet ska rÀcka.

– FrĂ„n mitten av mars och framĂ„t har vi haft minskade biljettintĂ€kter pĂ„ 1,1 miljarder i mĂ„naden, sĂ€ger Helena Leufstadius.

Efter samtalen med regeringen har man dock en förhoppning att det kan komma mer senare.

– Vi kan ha anledning att Ă„terkomma till den hĂ€r frĂ„gan, vi vet inte riktigt nĂ€r pandemin klingar av, sade Isabella Lövin pĂ„ presstrĂ€ffen.

Tomas Eneroth tror att de tre miljarderna kan ge möjligheter att planera för fortsatt trafik i normal omfattning.

– Det ger kollektivtrafikföretrĂ€darna bra planeringsförutsĂ€ttningar för att upprĂ€tthĂ„lla bra trafik under sommaren och Ă€ven efter sommaren, sĂ€ger Eneroth.

Han sÀger att regeringen har fÄtt signaler om att intÀktstappet skulle kunna leda till besparingar och neddragningar.

– Det vill vi inte se, vi vill se en hög volym i kollektivtrafiken för att minska smittspridningen, tillĂ€gger han och anser att tillskottet sĂ€krar det.

Redan slut

Branschorganisationen Sveriges Bussföretags vd Anna Grönlund vÀlkomnar stödet men sÀger att det Àr pengar som i praktiken redan har gÄtt Ät i minskade intÀkter.

– SĂ„ pengarna Ă€r slut redan innan de kommit, sĂ€ger Grönlund.

– Det kommer att behövas mer framöver. Om inte behöver regionerna fundera pĂ„ om de behöver skĂ€ra i trafiken och dĂ„ kommer bĂ„de kollektivtrafikföretag och resenĂ€rer att drabbas, fortsĂ€tter hon.

Hon skulle dÀrför vilja se att de privata bussföretagen kan fÄ söka krisstöd direkt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!