Upphandlingen av de omkring 2 200 nya Volvobilarna avslutades nyligen, som Dagens PS var först att rapportera om.
Hans Nilsson, kommissarie pÄ trafiksektionen i polisregion Stockholm, sÀger till TT att polisen har bestÀllt tvÄ bilmodeller frÄn Volvo: Stadsjeepen Volvo XC60 till ingripandeverksamheten, och kombimodellen V90 till trafikpolisen.
ââDen exakta utrullningstakten Ă€r svĂ„r att sia om, men det Ă€r 2 200 bilar som ska ut med början under vecka 22, sĂ€ger Nilsson.
LĂ€ser av registreringsskyltar
De nya fordonen Àr utrustade med vanliga sÀkerhetsfunktioner som filhÄllningsassistans och autobroms, men ocksÄ med kameror som pÄ egen hand lÀser av registreringsskyltar pÄ bilar.
ââTekniken registrerar nĂ€r kameran ser bilar som Ă€r belagda med körförbud, inte har betalat in fordonsskatten, eller dĂ€r föraren har anmĂ€rkningar. Det Ă€r vĂ€ldigt effektivt i vĂ„rt arbete, sĂ€ger Nilsson.
Dessutom finns en inbyggd radarsensor som mĂ€ter hastigheten pĂ„ andra fordon. Poliserna fĂ„r dĂ€rmed en omedelbar notifikation om nĂ„gon bryter mot hastighetsgrĂ€nsen â samtidigt som fortkörningen fĂ„ngas pĂ„ film.
ââDet Ă€r en vĂ€ldigt avancerad radar som lĂ€ser av hastigheter till och med pĂ„ mötande fordon. Det lagras ocksĂ„, sĂ„ att man med lĂ€tthet kan ta fram bilen som kan vara aktuell att rapportera, sĂ€ger Nilsson.
Regionledningscentralen fÄr Àven möjlighet att koppla upp sig till bilens kameror, som filmar frÄn alla vinklar, för att lÀttare kunna bedöma situationen pÄ plats.
Klagat pÄ ryggont
Hans Nilsson förklarar att tekniken inte var den enda viktiga aspekten vid upphandlingen. Ergonomin var minst lika prioriterad, som möjligheten att sitta bekvÀmt i förarstolen med utrustning runt midjan, men ocksÄ att det ska vara skonsamt för poliserna att hantera omhÀndertagna personer och tyngre utrustning.
ââMĂ„nga poliser har klagat pĂ„ ryggont och dĂ„liga stolsinstĂ€llningar i tidigare bilar. Tester har gjorts för att se hur kroppen belastas under lĂ„nga tjĂ€nstgöringspass. För att lyfta den frĂ„gan fick 100 poliser, smĂ„ som stora, testa bilmodellerna, sĂ€ger Nilsson.
Polismyndigheten köpte medvetet in en stor volym bilar frÄn en och samma tillverkare för att dels hÄlla nere servicekostnader, dels göra det enklare för enskilda poliser att hantera fordonen.
ââBilarna i dag börjar bli sĂ„ teknikstinna att det Ă€r viktigt ur trafiksĂ€kerhetssynpunkt att vi fĂ„r en hög igenkĂ€nningsfaktor. Den som kommer till jobbet ska inte ena dagen köra ett visst bilmĂ€rke, och nĂ€sta dag ett annat bilmĂ€rke, sĂ€ger Nilsson.
Enligt polisens presstjÀnst kostar bilarna omkring 750 000 kronor styck, vilket innebÀr att upphandlingen av sjÀlva fordonen totalt Àr vÀrd omkring 1,7 miljarder kronor.
Elbilar inte aktuellt
De nya Volvobilarna har bensin- och dieselmotorer. Hans Nilsson förklarar att elektrifierade bilar, som laddhybrider och helelektriska bilar, inte var aktuella vid upphandlingen.
ââFör det första finns inte mĂ„nga leverantörer som har rena elbilar. Elbilarna Ă€r mĂ„nga gĂ„nger vĂ€ldigt tunga med tanke pĂ„ batterikapaciteten, sedan har vi inte heller infrastruktur pĂ„ plats för att ladda alla bilarna pĂ„ kort tid i vĂ„ra garage. DĂ€rför föll valet pĂ„ de hĂ€r motorkonfigurationerna.