Ont i magen. SvÄrt att sova. NedstÀmdhet. Det Àr nÄgra av de besvÀr som alltför mÄnga ungdomar sjÀlva berÀttar om nÀr de fÄr frÄgor om hur de mÄr. Allra vanligast Àr det hos unga flickor.
Depressionerna kryper allt lÀngre ned i Äldrarna, och det Àr dÀr projektet Tanke och hÀlsa i VÀstra Götaland vill göra en insats genom att förebygga att ungdomar insjuknar i sin första depression. Projektet Àr ett samarbete mellan elevhÀlsan och primÀrvÄrden.
ââFör varje skov eller varje insjuknandeperiod du fĂ„r ökar du din risk att fĂ„ nĂ€sta, och fĂ„r du fler ökar risken mera. För mĂ„nga mĂ€nniskor Ă€r detta en kronisk sjukdom som de brottas med hela livet, sĂ€ger Gudny Sveinsdottir, pensionerad allmĂ€nlĂ€kare och projektledare för Tanke och hĂ€lsa.
Och det Ă€r just i 14â15-Ă„rsĂ„ldern som depressioner ofta börjar visa sig.
ââVi vill försöka att fĂ„nga dem innan de har fĂ„tt sin första depression, men samtidigt inte gĂ„ alltför lĂ„ngt ned i Ă„ldrarna, för det handlar ocksĂ„ om mognad, sĂ€ger hon.
Utanför skoltid
Inom ramen för projektet har Ättondeklassare pÄ tvÄ skolor pÄ Tjörn fÄtt svara pÄ frÄgor, dÀr svaren utgjort grunden i arbetet med att hitta elever som har en ökad sÄrbarhet för depression. NÄgra av eleverna har sedan bjudits in till fördjupat samtal tillsammans med förÀldrar och psykolog om vad deras mÄende beror pÄ.
De som till sist valts ut har erbjudits att delta i en kurs utanför skoltid. För de tvÄ grupper som har gÄtt kursen hittills har det handlat om tolv tillfÀllen à 90 minuter.
Kursen syftar till att ge dem verktyg för att möta olika svÄrigheter i livet, lÀra dem att tÀnka kring relationer och att det gÄr att pÄverka hur man mÄr genom hur man tÀnker och vad man gör, sÀger Gudny Sveinsdottir.
ââMan kan prata om hur tanke, kĂ€nsla och beteende hĂ€nger ihop, att om man gör nĂ„got roligt sĂ„ mĂ„r man bĂ€ttre. I kursen försöker man att lĂ€gga in att de ska göra mer av det de tycker Ă€r kul. Sedan har de en mĂ„endedagbok dĂ€r de fyller i hur de mĂ„r och kan sedan gĂ„ igenom hur det blev.
Stoppljusmodell
Kursdeltagarna fÄr ocksÄ bland annat lÀra sig en stoppljusmodell.
ââDĂ€r lĂ€r de sig att om nĂ„got hĂ€nder sĂ„ kan de stanna upp, fundera pĂ„ olika förklaringar och testa en tanke och agera efter det. SĂ„ de lĂ€r sig metoder att hantera nĂ€r det hĂ€nder saker som de tycker Ă€r svĂ„ra.
Kursen bygger pÄ kognitiv beteendevetenskap men det Àr inte terapi utan just en kurs, betonar Gudny Sveinsdottir.
ââDe ska inte sitta dĂ€r och utlĂ€mna sig sjĂ€lva, utan det bygger mycket pĂ„ exempel som finns i en lĂ€robok. De lĂ€r sig metoder.
Kursen har genomförts tvÄ Är i rad med sju elever per gÄng. Alla som har pÄbörjat kursen har ocksÄ slutfört den.
Skolresultat
I högstadieÄldern Àr det mycket som förÀndras i livet, det börjar bli en brytpunkt nÀr man ska bli vuxen, sÀger Ing-Marie Wieselgren, projektchef för Uppdrag Psykisk HÀlsa vid Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
ââSkolan i sig kan vara en stressfaktor som kan vara en riskfaktor för psykisk ohĂ€lsa. Men skolan Ă€r ocksĂ„ den bĂ€sta hĂ€lsofrĂ€mjande faktorn som vi har, sĂ€ger hon.
ââAtt klara skolan och att ha en bra gemenskap med kamrater, det Ă€r en jĂ€ttebra hĂ€lsofrĂ€mjande faktor. Och mĂ„r man dĂ„ligt psykiskt Ă€r det risk att man inte klarar skolan, och dĂ„ fĂ„r vi den onda spiralen.
Men om man kan fÄ hjÀlp att mÄ sÄ pass bra att det gÄr att klara skolan, sÄ kan det ge kraft att mÄ bÀttre, sÀger hon.
ââPsykisk hĂ€lsa och skolresultat pĂ„verkar varandra ömsesidigt.
Inte för alla
Metoden som anvĂ€nds i Tanke och hĂ€lsa kommer frĂ„n Island och har dĂ€r visat pĂ„ goda resultat. Ăven frĂ„n Portugal har liknande resultat kommit och i Grekland pĂ„gĂ„r forskning. Men Gudny Sveinsdottir tror inte att kursen Ă€r till för alla.
ââGedigen forskning har visat att det som ger bestĂ„ende effekt Ă€r nĂ€r man riktar insatser till de som sjĂ€lva upplever att de har behov. Det Ă€r de insatserna som gör nytta och stannar kvar.
Hon tror att samverkan mellan olika verksamheter Àr nödvÀndigt.
ââ- Jag har jobbat i primĂ€rvĂ„rden i ett helt yrkesliv och det som har blivit allt tydligare för mig Ă€r att vi mĂ„ste jobba ihop. Vi kan inte hĂ„lla pĂ„ och dela upp oss i stuprör. Vi behandlar ju och stöttar en befolkning som inte lever i stuprör. Genom att hjĂ€lpas Ă„t blir det lĂ€ttare för vi kompletterar varandras kunskap och möjligheter.