I fjol stĂ€lldes försĂ€ljningen av alla majblommor in med kort varsel pĂ„ grund av pandemin och ersattes med en digital insamling. Resultatet â ett ras frĂ„n 67 miljoner insamlade kronor 2019 till drygt 10,6 miljoner kronor 2020.
I Ă„r var blomförsĂ€ljningen tillbaka, men med en ny modell. Ăver 40 000 webbshoppar skapades under tvĂ„ veckor av deltagande barn för att samla in pengar till att motverka barnfattigdom i Sverige.
"Vi vÄgade inte hoppas att flytten ut pÄ nÀtet skulle fungera redan första Äret, sÀrskilt med hÀnsyn till pandemins pÄfrestningar. I ljuset av detta Àr barnens insats helt fantastisk", sÀger Tove Lindahl Greve i ett pressmeddelande.
Men det lÀgre resultatet innebÀr sÄklart att organisationen inte kan dela ut ekonomiskt stöd i den omfattning som man hade önskat.
"Om vi stÀllt in helt hade vi inte kunnat dela ut ekonomiskt stöd alls i Är. De barn som Majblomman finns till för behöver oss mer Àn nÄgonsin nu. Vi har försökt att bygga en modell som ska ska fungera till en sÄ lÄg kostnad som möjligt eftersom de pengar vi samlar in ska gÄ till barnen. SjÀlvklart finns det mycket som kan bli bÀttre till kommande Är men vi har framför allt fÄtt mÄnga fina reaktioner och glada tillrop under insamlingen", sÀger Tove Lindahl Greve.
Eftersom inga fysiska blommor sÄldes förra Äret Àr det de blommorna som har sÄlts i webbshopparna tillsammans med en digital variant av Ärets blomma.