Närodlat ger kunskaper

På ett halvt tunnland mark, invid Godegårds skola, odlar elever och föräldrar grönsaker, rotfrukter och blommor till skolköket och till försäljning.

Odling. Arvid, Maja, Sara, Signe och Laura gillar att skolan har en egen odling.

Odling. Arvid, Maja, Sara, Signe och Laura gillar att skolan har en egen odling.

Foto: Katarina Hydén

Godegård2016-11-22 05:30

Projektet startade våren 2015 och blev till större odling i år. Nu har projektgruppen sökt och beviljads EU-medel för sitt projekt.

– Grundtanken var att barnen skulle veta var maten kommer ifrån, säger Bodil Wallberg som är projektledare och förälder.

Eleverna har fått vara med i alla led från tidig frösådd inom hus till skörd av färdiga rotsaker.

– Det blir ett resultat och det smakar gott, säger Ellen Forsberg, förälder som är aktiv i projektet.

På Godegårds skola går elever i årskurserna F-6 och alla har varit med i odlingsprojektet.

– Jag tycker att våra barn har ökat sin kunskap och att det lockat dem till mera vegetariskt. Grönsaker är nu något de vet något om, säger läraren Elisabeth Emanuelsson.

Föräldraegnagemang

För att hantera att större delen av växtperioden sker under sommarlovet har föräldrar haft bevattningsveckor.

Skolans rektor Helena Mellberg är noga med att poängtera att odlandet inte skulle vara möjligt om det inte var för föräldrarna.

– Vi är stolta över att vi har så engagerade föräldrar, säger hon.

Odlingarna kräver arbete. Så- och utsättningsdagar, självplock och ogräshantering.

– Vi har haft rensningskvällar också, säger Bodil.

Det blir i form av familjekväll med jobb, lek och grillning.

Odling och skola

Föräldrar och barn har gjort inlagda rödbetor, tillverkat cerat av bivax och egenodlade ringblommor och ordnat skördemarknad. Elever har skött försäljningen av sina produkter och på så vis även fått öva sig i entreprenörskap och matte.

Att ha odlingarna kant i kant med skolgården ger många möjligheter att väva in odling och miljö i skolarbetet och eleverna gillar att odla.

– Man lär sig mycket om var maten kommer ifrån och vad man kan göra med den, säger Sara Wixell som går i sexan.

Servering i skolmatsalen

En del av potatisen har använts i skolmaten. Hygienreglerna säger att otvättad potatis inte får tas in i köket så istället har föräldrar och elever tvättat och ibland även skalat potatis i ett annat kök och sedan bär elever potatisen till kökspersonalen.

– När de får bära in kastrullen med tvättad potatis är de så stolta, säger Bodil.

Många vill vara med och bära.

Fröer har tagits om hand för att användas till nästa år.

– Och pumporna är sparade till halloweendiscot, säger Helena.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om