Fortsatt dialog om tågstopp i Godegård

Det dubbla järnvägspåret som byggs i Godegård ska vara klart 2024, men hur ser egentligen Godegårdsborna på bygget?

Ett dubbelspår ska byggas för att förbättra tågtrafiken i Godegård. Men om det blir något tågstopp i framtiden är fortfarande väldigt oklart.

Ett dubbelspår ska byggas för att förbättra tågtrafiken i Godegård. Men om det blir något tågstopp i framtiden är fortfarande väldigt oklart.

Foto: Peter Calén

Godegård2023-06-01 08:00

Motalas kommun är för en perrong i Godegård och är beredda att finanserna projektet, men i nuläget ligger beslutet hos regionerna. Kommunen håller kontinuerliga dialoger med inblandade parter, säger Marcus Lejonqvist (SD), vice kommunstyrelseordförande i Motala kommun. 

Om perrongerna blir av, är den klar i samband med järnvägen?

– Inga beslut om perrongerna är fattade. Om perrongerna blir verklighet, vilket vi hoppas på, så vore det bra om den blev klar med resten av järnvägen men det viktigaste är att perrongerna byggs. Det omöjliga tar bara lite längre tid, samverkan för Motala har inte gett upp om att få ett tågstopp och arbetet fortgår, säger Marcus Lejonqvist. 

Anita Jakobsson, Gun Karlsson, Eva Johnsson bor alla runt Godegård. De tycker att ett dubbelspår är positivt.

– Det är inget fel med det. Så tror jag de flesta tycker, säger Anita Jakobsson.

De förklarar sedan att husen närmast, som har störst sannolikhet att bli besvärade av ljudet, fått nya fönster och dörrar, men de tror inte att det blir någon skillnad i bullernivån.

– Det är ju samma ljud på alla tåg oavsett om de går åt ena eller andra hållet, säger Eva Johnsson.

Trafikverket har planerat att bygga broar och tunnlar med hjälp av planskillnader. Tycker ni om den lösningen för att inte behöva korsa spåret?

– Ja men det tror jag väl är bra. Det ser de till att det ska fungera, säger Anita Jakobsson.

Hur ser ni på möjligheten att ta sig in till stan eller resa till andra destinationer?

– Man får ju ta sig till antingen Hallsberg eller Motala för att komma med ett tåg som går till exempelvis Stockholm är det rätt många mil både åt ena och andra hållet. Stannar tåget här kan man ju ansluta. Där tänker jag också att barn som kanske tycker att skolorna i Motala inte fungerar kan åka tåg till Godegård eller om Godegårds elever vill vara i stan. Så det är ett utbyte som skulle gynna både Godegård och Motala, säger Eva Johnsson.

De kan själva inte komma på något negativt med ett tågstopp eller dubbelspåret. Men de tror att de hade funnits skillnader i frågan om någon som bor närmare rälsen fått frågan. De har svårt med att se helheten nu under byggtiden.

– Det är lite ställningar här, lite där. Hur det blir när de sätter ihop det sen får vi se, säger Anita Jakobsson.

Dubbelspår Godegård

Trafikverket bygger dubbelspår på en 13 km lång sträcka längs Godegård. 

Järnvägsträckan rör sig mellan Hallsberg och Degerön och är omkring fem mil lång. Den har stor betydelse för godstransporterna. 

Genom att bygga dubbelspår vill Trafikverket förbättra säkerheten samt öka kapaciteten och punktligheten. Projektet bedöms vara en vinst för miljön och ska vara klart 2024. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!