Trafikverket jobbar för fullt med planerna för utbyggnaden av dubbelspår mellan Motala och Hallsberg. En knäckfråga är passagen förbi Godegård där det varit mycket diskussioner om olika vägkorsningar, bland annat vid affären. Nu har även byggnationerna vid Godegårdsån seglat upp sedan kommunens tekniska nämnd börjat titta på hur ån som klassas som riksintresse påverkas.
– Godegårdsån är väldigt speciellt eftersom den har ett väldigt slingrande lopp. Det behöver man beakta när man bygger, säger ordförande Agneta Niklasson (MP).
Trafikverket har då erbjudit som kompensation att bygga en gång- och cykelväg på den tidigare banvallen, men kommunen är särskilt imponerade av erbjudandet. Samma åsikter har de fått höra när de haft kontakt med boende i Godegård i frågan.
– Det skulle vara en cykelväg där man bara får gå fram och sedan vända och gå tillbaka samma väg, det finns inget sätt att komma runt och göra det till en trevlig slinga, säger Agneta Niklasson och fortsätter:
– Då tycker vi att det är bättre att man tar bort den gamla banvallen och låter ån slingra sig fram där. Istället kan man bygga en annan gång- och cykelväg i Godegård där man kan göra en rundslinga.
Tekniska nämnden vill också att Trafikverket verkligen ska beakta de naturvärden som finns i anslutning till Godegårdsån.