Roger Altsäter, vd Göta Kanalbolaget: – Vi måste samverka mer. Kommer besökarna till Kolmården till exempel så gäller det att passa på att berätta om våra andra besöksmål. När man bara har några få stora attraktioner måste vi hjälpa varandra i stället för att konkurrera om besökarna. Hur detta exakt ska gå till får vi jobba vidare med. Göta Kanal-bolaget samverkar redan idag med sju olika kommuner men man kan alltid bli bättre det här.
Elisabeth Nilsson, landshövding: – Vi som bor här kan vara bra ambassadörer och berätta för vänner och bekanta om allt som finns att se och uppleva i länet. Några av de mest kända objekten har ju lyckats otroligt bra, som Kolmården och Söderköping till exempel. Ibland måste man hjälpas åt för att få mer kraft i marknadsföringen. Det behövs också ”spindlar” som paketerar besöksmål och upplevelser. Det går att sätta ihop fantastiska paket i Östergötland.
Louise Ridderström, Östgötamat: – Jag tror att vi måste lyfta våra besöksmål genom att skapa unika koncept där den geografiska platsen kombineras med kultur och mat som anknyter till platsen. Platserna finns ju här, Östergötland är fantastiskt, men det gäller att få ihop de olika delarna och skapa något säljbart. Varför åker vi till Toscana till exempel? Jo, för att där erbjuds allt detta. Östgötamat jobbar redan med att paketera mat med andra aktiviteter.
Björn Sturehed, Landeryds golfklubb: – För det första handlar det om att ha en sådant utbud att det blir intressant att komma hit. Det handlar också om att ha en bra strategi för marknadsföringen. Men för att slå igenom i mediebruset gäller det också att sticka ut. I golfklubben försöker vi lyfta fram värden som gör att vi får uppmärksamhet. Vi erbjuder till exempel tre olika banor som alla har olika karaktär vilket är unikt och särskiljer oss från andra klubbar.