Nu är det postuppror i Borghamn

Uppsagda telefonabonnemang, oförsäkrade bilar, inkassokrav och förseningsavgifter. Borghamnsborna får inte sin post i tid - eller inte alls.

Många boende i Borghamnsområdet är upprörda över att posteutdelningen inte fungerar som den ska.

Många boende i Borghamnsområdet är upprörda över att posteutdelningen inte fungerar som den ska.

Foto: Katarina Hydén

Borghamn2018-05-23 18:00

Många boende i Borghamn med omnejd har på Facebook ventilerat problemet med att posten inte kommer fram och ett femtontal har samlats i kiosken i Borghamn för att berätta hur det fungerar. Eller snarare inte fungerar. Posten kommer inte fram som den ska. Fakturor uteblir och vid flera tillfällen har inte heller påminnelser kommit fram. En person berättar att hans faktura på bilförsäkringen inte kom fram och inte heller någon påminnelse. Det kostade honom 834 kronor i förseningsavgift och bilen var oförsäkrad ett antal dagar.

Så här i efterhand har de kunnat konstatera att posten började försvinna i februari - mars.

– I början av april kom påminnelser och inkassokrav och när jag började ringa runt så var det flera fakturor jag inte fått, säger Iréne Nordh.

Hon berättar att hennes man fick telefonen avstängd då varken fakturor eller påminnelser kom fram.

Många försäkringsfakturor har kommit bort och elräkningar från Vattenfall har försvunnit i stora mängder.

– Det var det knappt någon som fick, säger Iréne.

Olof Ingemansson har med sig en lista på fakturor han inte fått, en bra bit över tio fakturor som inte kommit fram till honom.

Förutom frustrationen över att postgången inte fungerar undrar många över den uteblivna posten.

– Var finns posten? Var ligger den? Jag vill veta var den är, säger Ewa Westin.

Hon har själv jobbat på Posten tidigare.

– Vi var så noga då, säger hon.

Att posten inte kommer fram som den ska har inneburit påminnelseavgifter och massor av krångel med att ringa för att få nya fakturor.

– Det är som att spela på lotteri, ena månaden får man en faktura och den andra får man det inte, säger Christina Fransson i Mörby.

Den uteblivna posten skapar många känslor.

– Man är orolig varenda månad att man inte ska få någon räkning, säger hon.

Många samtal har det blivit till företag som skickat fakturor som inte adressaten fått.

– Det är ingen som blir snopen när man ringer och inte fått någon räkning så man fattar ju att det är vanligt, säger Gerd Gustafsson.

Flera av de drabbade har själva varit i kontakt med de företag som ansvarar för postutdelningen, men upplever att de inte fått några svar. En förklaring som lämnats är att brev kommit bort för att de haft felaktig adress.

– Jag har bott på den här adressen i 25 år, säger Bernd Beckmann.

Länsförsäkringar Östgöta är en av de avsändare som vars post försvunnit eller försenats på sin väg till adressaterna.

– Jag vill inte gå in på vilka det är, men vi har flera leverantörer så vi kan mäta och se utfallet utifrån de olika, så vi har sett det här. Och tyvärr inte bara i från det här området utan även i andra delar, säger Anders Rahm, chef för Administration på Länsförsäkringar Östgöta.

Han säger att kunder från andra delar av länet också drabbats av att post från dem inte kommit fram och i de besked han fått från leverantören framgår att problemen finns i hela Östergötland.

– Vi har tagit upp en diskussion med leverantören och har fått ett svar att man jobbat för att säkerställa kvaliteten i leveranserna.

Nu avvaktar de för att se hur leverantörens åtgärder fungerar.

– Efter ett tag får vi utvärdera igen och se om det blivit bättre.Många av Borghamnsborna vittnar också om att de inte fått fakturorna från Vattenfall. På Vattenfall är man medveten om problemet.

– Vi har en dialog med Citymail och väntar på återkoppling, säger Lee Gidlöf, kommunikationschef på Vattenfall Eldistribution.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om