Matsalen på Gota hotell i Borensberg var välfylld när representanter från det lokala näringslivet tillsammans med Tillväxt Motala höll frukostmöte på tisdagsmorgonen. Mötet var ett i raden av träffar det senaste året där bland annat ett nytt varumärkesnamn för Borensberg jobbats fram.
Och nya namnet?
”Borensberg – Den lilla sjöstaden vid Göta kanal”.
– Det känns som en bra början. Vi ska ses igen i december och se hur vi kan jobba vidare med det här, säger Irene Giling som driver Göta travelcenter i Borensberg.
Irene Giling och Rosanna Ackeräng har båda varit med i den arbetsgrupp som jobbat för att få fram en ny strategi till hur orten ska marknadsföras.
– Vi har haft flera möten där folk fått komma med idéer och inputs, säger Rosanna Ackeräng.
– Inte bara näringsliv, utan även föreningar har varit representerade, det är viktigt att få fram, säger Irene Gilling.
– Och framöver får gärna fler anmäla sig och vara med, fortsätter Rosanna Ackeräng.
Hur är sammanhållningen mellan företagen i Borensberg?
– Det har gjorts några försök tidigare, men nu börjar det bli bra gemenskap, säger Irene Giling.
– Vi vill ha ett ökat nätverkande, och nu har det börjat komma igång riktigt bra, säger Rosanna Ackeräng.
Rosanna var på plats för att representera Gästgivaregården som familjen driver, men även i egenskap av egenföretagare då hon på sommarhalvåret driver frozen-yogurthbaren Frosses.
– Jättekul att få vara med och marknadsföra Borensberg. Inte minst är det viktigt att få folk att förstå att det händer saker här året om, säger hon.
En annan som håller med om att nätverkande företagen emellan är viktigt är Kalle Andersson från Borensbergs elektriska.
– Det är jätteviktigt med nätverkande och att vi visar att vi finns. Går det bra för de andra lokala företagen så gynnar det ju även vår verksamhet, säger han.