– Jag har full förståelse för att de stänger men samtidigt blir det dött på gatan. Det ser inte roligt ut för folk som kommer hit när ytterligare en lokal blir tom, säger Evelyn Andersson som bor på orten.
Hon tror att beslutet däremot kan komma att påverka äldre människor som inte är vana vid digitala tjänster.
– De kommer att lida mest. Det är något speciellt med att sitta och prata med en tjänsteman, säger Evelyn.
Det var under torsdagen som banken meddelade att tre kontor i länet berörs av nedläggningen: Borensberg, Boxholm och Ödeshög. Enligt Ida Emvall, områdesansvarig för samtliga kontor i västra Östergötland, är beslutet inte överraskande.
– Vi har sett det här komma. Samhällsutvecklingen går i en digital riktning och påverkar även våra kunders beteenden över tid. Genom att samla vår personal och deras kompetens på färre enheter/kontor, i kombination med att erbjuda digitala tjänster och stöd per telefon, kan vi fortsätta erbjuda en bra service till våra kunder, säger hon.
Nedläggningen av lokalkontoret i Borensberg kommer inte att påverka några anställningar. Personalen tillhör redan Motalakontoret och kommer efter den 18 januari att fortsätta ta emot kunder där.
Marie Bergmar, kontorschef i Borensberg och Motala, kommenterar nedläggningen så här:
– Att flytta en verksamhet är inget man gör lättsinnigt utan det måste vara noga övervägt. Men det har blivit tydligare för mig att man inte nyttjar bankkontoren på samma sätt längre som tidigare och det har gått fort. Jag har förstått att det här inte kommer att hålla i längden, säger hon.
Bland annat har hon kunnat se en stor förändring när det gäller hur människor väljer att hantera sina transaktioner.
– Det är en försvinnande liten del banktransaktioner som görs lokalt på kontoret.
Enligt Marie Bergmar har de kunder hon hittills pratat med varit förvånansvärt förstående. Det som verkar vara viktigt för dem, förklarar hon, är att det fortsatt går att ha kvar en personlig rådgivare, även om det blir på en annan ort framöver.
Marianne Törnroth, kund sedan många år, säger att hon inte behöver uträtta ärenden så ofta inne på banken. Däremot är hon bekymrad över om Bankomaten kommer att få vara kvar. Det vet inte heller kontorschef Marie Bergmar i nuläget.
Marianne Törnroth säger också att hon inte är intresserad av att lära sig hantera bankärenden digitalt.
– Jag är över nittio år och för gammal att hållas med det.