Smakstart för lokalt chokladföretag

En hyllning till farmor. Så ser Catarina Tillman på den dröm hon har förverkligat, chokladföretaget tant Ninni.

Catarina mumsar.

Catarina mumsar.

Foto:

BORENSBERG2014-11-04 09:08

Chokladdragerade mandlar och nötter i olika smaker. Idén till företaget har Catarina burit på i flera år och historien bakom är sockersöt.

– Tant Ninni var min farmor och hette egentligen Signild. Under alla år hon levde sa mamma aldrig du till henne utan Tant Ninni, det har blivit ett begrepp för mig. Farmor lärde mig att sylta och safta, vilka svampar som gick att äta och att hästar tycker om havre. Vi bakade kakor och hon lärde mig en massa om smaker. Hon var 95 när hon dog för nio år sedan, men jag är säker på att hon finns med på något vis och gillar det hon ser.

Catarina känner chokladbranschen väl. Hon har ett förflutet som produktchef och marknadschef på Cloetta i Ljungsbro och som marknadskonsult i eget bolag där hon hjälpt åtskilliga företag med marknadsföringen, bland dessa flera konfektyrföretag.

– Jag har träffat chokladuppdragsgivare och insett att det saknas presentförpackningar som är mer romantiska. Jag vill ge upplevelsen av en på-landet-känsla, torpet där tyllgardinerna fladdrar i fönstret, en lite gammaldags smakupplevelse.

Företaget, precis nystartat då, var representerat på Formexmässan i augusti i år.

– Min målsättning var att få 20 återförsäljare inom branscher som inredning, blomsteraffärer, delikatessbutiker och hotell, men efter fyra dagar hade jag fått 80 återförsäljare och sålt 1,4 ton choklad. Nu har jag hundra återförsäljare som jag levererar till, bland annat två i Finland. En bagerikedja, Hötorgshallen, museer, webbutiker och bloggfolk hör också till kunderna som finns lokalt och i hela landet. Det är fantastiskt roligt, säger Catarina.

Hon hade tänkt att träffa kunder på dagarna och pyssla med paketeringen om kvällarna.

– Men det blev så mycket att göra att jag har anställt sex ungdomar som hjälper mig, två arbetar nästan heltid.

Företaget har Catarina Tillman hemma, där ett rum har byggts om för att matcha miljö- och hälsokrav.

– När jag gjorde affärsplanen insåg jag att jag inte skulle hinna med att tillverka chokladen själv. Det sker på ett företag i södra Östergötland som jag har stort förtroende för, säger Catarina.

Catarina har ritat förpackningarna som är tänkta att kunna återanvändas och hon sköter all marknadsföring, även om dottern Johanna har fotograferat en del till en reklamfolder.

I januari lanseras nästa ”kollektion” efter Catarinas egna recept, med lite somriga smaker, testade och framröstade bland Catarinas vänner.

Catarina Tillman

Ålder: 48 år.

Familj: Döttrarna Sofia (18), Johanna (15), sambon Esbjörn och labradoren Bamse.

Bor: I Borensberg.

Sysselsättning: Egenföretagare, driver nya företaget Tant Ninnis samt CT Marknadskraft där hon bland annat har uppdrag på Affärshögskolan i Linköping där hon undervisar i ämnena marknadsföring och entreprenörskap.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!