– Vi vill vid varje sjöintag till kanalen säkra upp med en tillfällig slussport, förklarar Sofia Ring, arbetschef i Östergötland, Motala-Mem.
Det främsta skälet till detta är att man på ett enklare sätt ska kunna utföra arbeten i de fall kanalen måste tömmas, något som inte görs speciellt ofta men som nu blivit aktuellt i Göta kanals omfattande underhållsplan.
I Östergötland är det bara Borensberg som saknar en sådan extra port av stål. Den är nu under konstruktion och kommer, när den blir klar, kunna placeras framför bron som en säkerhet om en ny tömning skulle bli aktuell.
För att kunna se botten i kanalen, i samband med pågående arbeten, har Göta kanalbolag sedan en tid tillbaka även strypt flödet från Boren och det har byggts en tillfällig fördämning.
Det andra stora projekt rör slussportarna.
– Det handlar om vanligt driftsunderhåll där vi ska byta de 200 år gamla originalportarna mot nya, säger Sofia Ring.
Hon räknar med att allt arbete ska vara klart till slutet på mars. I mitten av april måste kanalen vara redo att kunna tas i drift inför sommarsäsongen.