– Jag lyckades inte riktigt förmedla min vision på rätt sätt, förklarar Agnes som tillsammans med den nya personalen behövde tid för att jobba ihop sig. Efter åtskilliga provbak och avsmakningar har de nu hittat sin stil och innehållet i alla bakverk är noga utvald. Bröd och kakor bakas på äkta smör. Mjölet som används är utan tillsatser och vaniljsockret egentillverkat. Agnes ogillar också essenser och använder därför exempelvis färskpressad citron till tartletterna.
På senare tid har konditoriet också arbetat fram en tillsatsfri marsipan som används i prinsesstårtorna.
– Men den är omöjlig att beställa som gul, grön eller blå, poängterar hon.
Förutom etableringen i Borensberg har Agnes fler ben att stå på. Marmelad, kolor och ekologisk kolasås är redan inarbetat sedan tiden på Börslycke gård, ett familjeföretag som under en period blev ett välbesökt utflyktsmål. Men det låg också oerhört mycket arbete bakom driften som koncentrerades till sommarmånaderna. Hanteringen av alla djur på gården tog mycket tid samtidigt som efterfrågan på delikatesserna ökade.
– Vi kunde inte först mocka hos fåren och sedan gå in och koka marmelad, säger Agnes.
Sedan något år tillbaka är verksamheten där stängd men i hennes framtidsvisioner finns nya uppslag för Börslycke, kanske redan till nästa sommar. De nya drömmarna omfattas inte av så många djur, däremot rymmer de stora rabarber- och hallonodlingar.
Sedan mamman gått över i en mer rådgivande roll i företaget har Agnes tagit över ansvaret för tillverkningen av kolor och marmeladsorter. Och hon tar gärna fram nya smaker.
– Jag är väldigt bra på det. Jag sätter dem nästan alltid, det är konsistensen som är svår, säger Agnes som nu också fått förfrågan av andra företag att hjälpa dem med att utveckla smaker.
Bland storsäljarna märks kombinationen päron och vanilj. När den tillverkas hackas all frukt för hand. Det är ett måste för Agnes.
– Men vi hackar päron till förbannelse, säger hon och ler.
Hennes delikatesser sprider sig i landet och hon har redan knutit 200 återförsäljare till sig. Målet under det här året är att komma upp i 300 återförsäljare och där spelar marknadsföringen stor roll i samband med mässorna hon besöker varje år.
Inom kort lanserar konditoriet också ett nytt knäckebröd, framtaget av kollegan Amanda Rolf.
Inte helt otippat blir namnet "Kanalknäcke".
Fram till midsommar har kondiset öppet torsdag till lördag, därefter tisdag till lördag.