Problemet med trängseln på ström- och kanalbroarna är en riktig följetong som heller aldrig väg 34-dragningen förbi tätorten lyckades lösa.
Borensbergs industrier ligger i omedelbar anslutning till broarna över strömmen och kanalen och lastbilarna hittar uppenbarligen inte dit via infarten vid Brunneby.
– De flesta transporterna kommer från Motala-hållet och vägvisningen via GPS leder trafiken genom samhället över broarna, säger Framtid Borensbergs ordförande Yngve Folkesson.
Trafikverket är väghållare, men de kommunpolitiker från samtliga block som infann sig till utfrågningen häromkvällen krävdes ändå på svar och ansvar:
– Förs det någon som helst dialog med Trafikverket, löd en frekvent fråga.
När konkreta svar uteblev tog Borensbergsbon, tillika medie- och nöjesprofilen, Ulf Holmertz till orda och luftade ett tidigare avvisat förslag om en separat, utanpåliggande gångväg.
– Något måste ske, annars blir snart någon illa klämd, varnade han.
En annan omdiskuterad fråga – vilken även gäller Tuddarpstippen i Motala – var kommande ransonerade, registrerade och slutligen avgiftsbelagda besök på återvinningsstationen.
Juridiken kräver att företag inte tippar i sken av att vara privatpersoner, menade kommunalrådet Kåre Friberg (M). Och kommunen behöver i nästa steg kompenseras för att ta hand om avfallet, kompletterade Anne-Lie Liljedahl (S),
Annars var man från styrande och opposition skickliga på att reprisera budgetgräl som inte alltid gav svaret på den fråga som ställts.