De har inte fĂ„tt betalt – stark kritik mot Booking.com

I april startade systrarna Ek upp Hotell Vik i Borensberg, men de har fortfarande inte fÄtt nÄgon utbetalning frÄn bokningssidan Booking.com

Linnea Weidmann och Johanna Ek Àr bÄda frustrerade och arga över att inte fÄ gehör frÄn bokningsjÀtten Booking.com

Linnea Weidmann och Johanna Ek Àr bÄda frustrerade och arga över att inte fÄ gehör frÄn bokningsjÀtten Booking.com

Foto: Lina Gillman

Borensberg2023-09-15 08:05

– Hade vi bara haft hotelldelen som enda inkomstkĂ€lla i verksamheten hade vi gĂ„tt i konkurs, som tur Ă€r har vi fler ben att stĂ„ pĂ„, sĂ€ger Ă€garen Johanna Ek. 

Hon driver Hotell Vik ihop med systern Carina Ek, utöver hotellverksamhet har de Ă€ven restaurang och kafĂ©. Sedan de öppnade i april har de anvĂ€nt sig av bokningstjĂ€nsten Booking.com och den 14 april fick de sin första bokning den vĂ€gen. Men nĂ„gra pengar har de inte sett. 

– Första gĂ„ngen vi kontaktade dem om utbetalning var den 23 april, de sĂ€ger sig ha utbetalningar var tionde dag, sĂ€ger Johanna. 

Linnea Weidmann, som har jobbat pĂ„ Hotell Vik sedan starten, berĂ€ttar att de ringt kundtjĂ€nst sedan i april och varje dag de senaste tre veckorna. 

undefined
Linnea Weidmann och Johanna Ek Àr bÄda frustrerade och arga över att inte fÄ gehör frÄn bokningsjÀtten Booking.com

Vad sĂ€ger kundtjĂ€nsten? 

– Att det ligger ett Ă€rende hos finanskontoret nĂ€r de söker pĂ„ vĂ„r verksamhet. NĂ€r vi ber om numret dit sĂ„ fĂ„r vi svaret att de inte har nĂ„got nummer, utan att de bara kommunicerar via chattar i Teams. Vi kan sjĂ€lva inte se vad det Ă€r för Ă€rende och vi kan inte fĂ„ tag i dem som sĂ€gs hantera Ă€rendet.

Johanna fyller i: 

– Vi har hela tiden fĂ„tt fakturor för att vi anvĂ€nder oss av deras sida, men vi har inte fĂ„tt nĂ„gra utbetalningar. Vi Ă€r uppe i ett sexsiffrigt belopp som vĂ„r verksamhet inte har fĂ„tt in. 

Hur pĂ„verkar det er verksamhet? 

– Förutom att det tar tid och energi, som kunde ha lagts pĂ„ företaget, sĂ„ Ă€r det klart att det bromsar oss. Vi kan inte utvecklas i den takt vi har planerat, det Ă€r mycket pengar det rör sig om nu, speciellt för ett nystartat företag.

undefined
De förklarar att strulet med booking.com det tar bÄde tid och energi som kunde lagts pÄ att utveckla företaget.

Linnea berÀttar att bÄde banken och deras revisor Àr inkopplade.

– VĂ„r bank har begĂ€rt transaktionsunderlag frĂ„n Booking.com sĂ„ vi kan bevisa att inga transaktioner har gjorts. VĂ„r bank kan inte heller se nĂ„gra försök till överföringar. Revisorn rekommenderar oss att dra allt vidare till inkasso/kronofogden. 

Vad kÀnner ni just nu?

– Mest frustration och ilska för att vi inte fĂ„r gehör. Booking.com Ă€r en jĂ€tte inom bokningstjĂ€nster och att inte ens kunna fĂ„ ett nummer till rĂ€tt instans gör att jag starkt ifrĂ„gasĂ€tter bĂ„de deras storhet och seriositet, sĂ€ger Johanna. 

Hur gÄr ni vidare nu?

– Vi har kvar bokningsfunktionen hos Booking.com men sköter betalningen hĂ€r pĂ„ plats. Vi krĂ€ver att fĂ„ in vĂ„ra pengar och kommer ta till rĂ€ttsliga Ă„tgĂ€rder om det behövs, sĂ€ger Johanna Ek.

Via en mejladress pĂ„ Booking.com meddelar företagets presskontakt att de svarar skriftligt pĂ„ frĂ„gor. Men de vĂ€ljer bara att svara pĂ„ tvĂ„ av de frĂ„gor som tidningen skickar. De skriver: 

"Vi beklagar den försening av betalningar som nĂ„gra av vĂ„ra boendepartners upplevt den senaste tiden, och kan bekrĂ€fta att de allra flesta nu har fĂ„tt sina betalningar. VĂ„ra boendepartners uppmĂ€rksammades i förvĂ€g om vĂ„rt planerade globala systemunderhĂ„ll och att det förvĂ€ntades leda till förseningar av betalningar. Samtidigt finns det en liten grupp som tyvĂ€rr har drabbats av ett pĂ„gĂ„ende tekniskt problem, vilket vi prioriterar och arbetar brĂ„dskande med för att lösa". 
 

"Vi strĂ€var alltid efter att stötta var och en av vĂ„ra boendepartners pĂ„ bĂ€sta möjliga sĂ€tt och vi förstĂ„r till fullo vikten av att behandla betalningar i tid. Efter att ha granskat denna partners Ă€rende ytterligare, tror vi att detta Ă€r ett problem som Ă€r unikt för deras konto hos oss. Vi har eskalerat Ă€rendet och kommer att arbeta direkt med dem, för att lösa detta. Vi ber om ursĂ€kt för det besvĂ€r de upplevt. Samtidigt tror vi inte att deras Ă€rende pĂ„verkats av den senaste systemuppgraderingen, vilket i ett fĂ„tal fall har lett till vissa betalningsförseningar.”

Hotel Vik Ă€r inte nöjda med svaret. 

– Vi har fĂ„tt informationen om att systemunderhĂ„ll skulle Ă€ga rum i juli, men ingenstans har det framgĂ„tt att det ska pĂ„verka utbetalningar. Vi har heller inte fĂ„tt nĂ„gonting utbetalt mĂ„naderna innan systemunderhĂ„llet inleddes. Att skriva att de arbetar brĂ„dskade med problemet kĂ€nns lĂ„ngt ifrĂ„n verkligheten dĂ„ vi fĂ„tt det svaret frĂ„n dem i mĂ„nader. Det hela kĂ€nns oseriöst och opĂ„litligt, sĂ€ger Johanna Ek.

undefined
Ingen utbetalning frÄn Booking.com har gjorts sen Hotell Vik öppnade i april. Verksamheten saknar nu ett sexsiffrigt belopp frÄn bokningssidan, som i sin tur har skickat fakturor till Hotell Vik för att de finns pÄ hemsidan.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!