â Hade vi bara haft hotelldelen som enda inkomstkĂ€lla i verksamheten hade vi gĂ„tt i konkurs, som tur Ă€r har vi fler ben att stĂ„ pĂ„, sĂ€ger Ă€garen Johanna Ek.
Hon driver Hotell Vik ihop med systern Carina Ek, utöver hotellverksamhet har de Àven restaurang och kafé. Sedan de öppnade i april har de anvÀnt sig av bokningstjÀnsten Booking.com och den 14 april fick de sin första bokning den vÀgen. Men nÄgra pengar har de inte sett.
â Första gĂ„ngen vi kontaktade dem om utbetalning var den 23 april, de sĂ€ger sig ha utbetalningar var tionde dag, sĂ€ger Johanna.
Linnea Weidmann, som har jobbat pÄ Hotell Vik sedan starten, berÀttar att de ringt kundtjÀnst sedan i april och varje dag de senaste tre veckorna.
Vad sÀger kundtjÀnsten?
â Att det ligger ett Ă€rende hos finanskontoret nĂ€r de söker pĂ„ vĂ„r verksamhet. NĂ€r vi ber om numret dit sĂ„ fĂ„r vi svaret att de inte har nĂ„got nummer, utan att de bara kommunicerar via chattar i Teams. Vi kan sjĂ€lva inte se vad det Ă€r för Ă€rende och vi kan inte fĂ„ tag i dem som sĂ€gs hantera Ă€rendet.
Johanna fyller i:
â Vi har hela tiden fĂ„tt fakturor för att vi anvĂ€nder oss av deras sida, men vi har inte fĂ„tt nĂ„gra utbetalningar. Vi Ă€r uppe i ett sexsiffrigt belopp som vĂ„r verksamhet inte har fĂ„tt in.
Hur pÄverkar det er verksamhet?
â Förutom att det tar tid och energi, som kunde ha lagts pĂ„ företaget, sĂ„ Ă€r det klart att det bromsar oss. Vi kan inte utvecklas i den takt vi har planerat, det Ă€r mycket pengar det rör sig om nu, speciellt för ett nystartat företag.
Linnea berÀttar att bÄde banken och deras revisor Àr inkopplade.
â VĂ„r bank har begĂ€rt transaktionsunderlag frĂ„n Booking.com sĂ„ vi kan bevisa att inga transaktioner har gjorts. VĂ„r bank kan inte heller se nĂ„gra försök till överföringar. Revisorn rekommenderar oss att dra allt vidare till inkasso/kronofogden.
Vad kÀnner ni just nu?
â Mest frustration och ilska för att vi inte fĂ„r gehör. Booking.com Ă€r en jĂ€tte inom bokningstjĂ€nster och att inte ens kunna fĂ„ ett nummer till rĂ€tt instans gör att jag starkt ifrĂ„gasĂ€tter bĂ„de deras storhet och seriositet, sĂ€ger Johanna.
Hur gÄr ni vidare nu?
â Vi har kvar bokningsfunktionen hos Booking.com men sköter betalningen hĂ€r pĂ„ plats. Vi krĂ€ver att fĂ„ in vĂ„ra pengar och kommer ta till rĂ€ttsliga Ă„tgĂ€rder om det behövs, sĂ€ger Johanna Ek.
Via en mejladress pÄ Booking.com meddelar företagets presskontakt att de svarar skriftligt pÄ frÄgor. Men de vÀljer bara att svara pÄ tvÄ av de frÄgor som tidningen skickar. De skriver:
"Vi beklagar den försening av betalningar som nÄgra av vÄra boendepartners upplevt den senaste tiden, och kan bekrÀfta att de allra flesta nu har fÄtt sina betalningar. VÄra boendepartners uppmÀrksammades i förvÀg om vÄrt planerade globala systemunderhÄll och att det förvÀntades leda till förseningar av betalningar. Samtidigt finns det en liten grupp som tyvÀrr har drabbats av ett pÄgÄende tekniskt problem, vilket vi prioriterar och arbetar brÄdskande med för att lösa".
"Vi strĂ€var alltid efter att stötta var och en av vĂ„ra boendepartners pĂ„ bĂ€sta möjliga sĂ€tt och vi förstĂ„r till fullo vikten av att behandla betalningar i tid. Efter att ha granskat denna partners Ă€rende ytterligare, tror vi att detta Ă€r ett problem som Ă€r unikt för deras konto hos oss. Vi har eskalerat Ă€rendet och kommer att arbeta direkt med dem, för att lösa detta. Vi ber om ursĂ€kt för det besvĂ€r de upplevt. Samtidigt tror vi inte att deras Ă€rende pĂ„verkats av den senaste systemuppgraderingen, vilket i ett fĂ„tal fall har lett till vissa betalningsförseningar.â
Hotel Vik Àr inte nöjda med svaret.
â Vi har fĂ„tt informationen om att systemunderhĂ„ll skulle Ă€ga rum i juli, men ingenstans har det framgĂ„tt att det ska pĂ„verka utbetalningar. Vi har heller inte fĂ„tt nĂ„gonting utbetalt mĂ„naderna innan systemunderhĂ„llet inleddes. Att skriva att de arbetar brĂ„dskade med problemet kĂ€nns lĂ„ngt ifrĂ„n verkligheten dĂ„ vi fĂ„tt det svaret frĂ„n dem i mĂ„nader. Det hela kĂ€nns oseriöst och opĂ„litligt, sĂ€ger Johanna Ek.