MasakazuEndo, som är förskolelärare från Japan, får testa hur man gör eld utan tändstickor. Han får applåder av sina kollegor när han lyckas med elden.
– Det är första gången jag gör det här. Det såg lätt ut men det var det inte, säger MasakazuEndo.
– Learning by doing, säger Anders Szczepanski. Han är enhetschef och forskare på institutionen för Kultur och kommunikation vid Linköpings universitet.
Anders Szczepanski är samordnare för hela projektet. Syftet är att sprida kunskap och forskning som gäller förskoleyrket. Motala kommun är en del av projektet för att få ta del av det som händer i forskning kring utomhuspedagogik.
– Det är jättekul att få visa upp våra förskolors utemiljöer, berättar Pedro Gustavsson som är verksamhetschef för förskolorna i Motala kommun.
Förmiddagen började på Dansäterskolan, där förskolelärarna bland annat fick besöka den utmärkande skolskogen. Senare under dagen fick de även träffa svenska kollegor på förskolorna Bondebacka och Ekparken. I kväll ska framtida utbyten diskuteras.
– Drömmen vore om vi kunde skicka våra förskolelärare i Motala till Japan, säger Pedro Gustafsson.
Förskolelärarnas intryck av utemiljöerna verkar positiv.
– Mitt intryck är att Sverige är väldigt ekologiskt, säger Shingo Ando. Han syftar till hur barnen får vara med och jobba med en hållbar miljö, exempelvis genom sophantering.