Endast sju procent av de tillfrågade i Borensberg nappade på Bredbandsbolagets erbjudande om fiberbredband, säger deras försäljningschef Thomas Bäckström. För att bygga ny infrastruktur i ett samhälle behöver intresset ligga några procent högre, cirka 13 procent, säger han.
– Det är ju främst marknaden som visat att det inte finns något större intresse. Det är extremt ovanligt med så låga nivåer som i Borensberg, säger Thomas Bäckström.
Bredbandsbolagets teori är att ortsborna valt andra internetlösningar än deras.
– Det är så många som tackat nej. Så med största sannolikhet har de valt en annan aktör, tror vi. Det är vårt antagande, säger Thomas Bäckström.
– Vi trodde inte att intresset för fiberbredband i Borensberg skulle vara lägre än riksintresset.
Han berättar vidare att det sitter långt inne att ta ett sådant här beslut.
– Vi åkte inte ut för att "testa" och vi vill inte lägga ner enorma resurser i onödan. Men i Borensberg har folk inte varit intresserade. Vi tror ju att intresset finns naturligtvis, men att de i det här fallet bara valt en annan leverantör.