Så blev bränslekostnaden för elbåtens jungfrufärd

I söndags avslutade elbåten Strana sin åtta dagar långa jungfrufärd genom Göta Kanal.

Gordon Strömfelt och Stefan Ljungblad framför Göta kanalbolags byggnad.

Gordon Strömfelt och Stefan Ljungblad framför Göta kanalbolags byggnad.

Foto: Daniel Wyser

Nyheter2020-07-29 16:00

Målet var att färdas den 19 landmil långa resan på en laddning.

– Det har gått jättebra, vi har kört hela sträckan på el och det funkade jättefint. Dock så hade vi för bråttom över Vättern och Boren.Vi körde för fort, så vi var tvungna att nödladda lite när vi kom fram till Borensberg. Vi laddade i 40-50 procent ungefär. När vi kom fram hade vi ungefär 30 procents laddning, säger Gordon Strömfelt.

– Om vi hade hållit fem knop, så hade vi klarat det. Men vi körde för fort för vi ville testa det också.

Den eldrivna båten är designad av ett svenskt och ett norskt team.

– Det mest intressanta är att hela resan kostade oss ungefär 50 kronor i bränsle. Det har varit en väldigt spännande resa, säger Gordon Strömfelt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!