Under den första tiden av det nya samarbetet är det mycket som ska falla på plats och dessutom har företaget under de sex senaste veckorna totalrenoverat sin butik i Verkstan.
– Det är ett enbart ett inköpssamarbete och nej, företaget är inte sålt, säger vd Anders Lindblom.
Östenssons har alltid lagt vinning om att vara lokala - kommer samarbetet med Hemköp att innebära någon förändring?
– Nej, vi kommer att förbli ultralokala. Dock kommer vi nu att kunna använda oss av Axfoods muskler i form av it-utveckling.
Östenssons ägarförhållanden ändras alltså inte i och med att ni byter grossist?
– Jag får fortfarande frågor om detta. Men vi är inte sålda. Det är fortfarande Karina och Håkan Lindblad som äger företaget till hundra procent och vi är fortfarande fria att göra precis som vi vill. Vill vi ha en superlokal leverantör eller en leverantör från Långtbortistan att stoppa i våra hyllor så kan vi göra det. Det är helt fritt för oss. Vi är helt fria.
Kommer kunderna att märka av någon förändring?
– Vi använder Hemköp i form av hyllbyggnader och vissa varusegment. Så sortimentsmixen kommer kanske att se lite annorlunda ut, säger Anders Lindblom och berättar vidare om ombyggnaden där man fått en större yta med nyheter som bland annat självutcheckningskassor:
– Det är nog närmare 200 kvadratmeter som vi vunnit. Vi har totalt blåst butiken, vi har fräst bort golv och på sex veckor har vi byggt från stomrent fram till nyöppningen i fredags.