FrÄgan om liv och död hÀnger i luften

En fruktansvĂ€rd tragedi upprepades. Först UmeĂ„. Sedan Örebro. Kan det hĂ€nda i Motala hĂ€rnĂ€st?

Flygolyckan i Örebro den 8 juli tog nio mĂ€nniskoliv.

Flygolyckan i Örebro den 8 juli tog nio mĂ€nniskoliv.

Foto: Erik Abel/TT

Ledare2021-07-21 05:00
Detta Àr en ledare. MVT:s ledarsida Àr oberoende liberal.

För tvÄ Är sedan kraschade ett flygplan med en pilot och Ätta passagerare utanför UmeÄ. Samtliga ombord omkom i olyckan, som skapade stora sÄr hos en stor del av befolkningen. Sorgen och frustrationen i det initiala skedet följdes upp av en nödvÀndig haveriutredning. Att fÄ reda pÄ orsaken var vÀldigt viktigt för att motverka fler olyckor. Under en tid stoppades ocksÄ den aktuella flygplansmodellen frÄn anvÀndning.

Planet var enligt rapporten överlastat och baktungt, vilket försÀmrade lyftkraften och orsakade olyckan. Det sÀgs senare ha medfört konsekvenser i form av att piloter har fÄtt större mandat att stÀlla krav pÄ passagerarna avseende utrustning och vikt. Trots det hÀnde det som inte skulle fÄ hÀnda igen. Eller hur Àr det med den saken?

LĂ€saren bör notera att denna text skrivs av en lekman utan sakkunskap om vare sig pilotrollen eller fallskĂ€rmshoppning. Erfarenheten av att ”ratta” ett flygplan strĂ€cker sig till att styra en klassisk Cessna med dubbelkommando under 1990-talets ungdomstid i Flygvapenungdom. Oavsett det Ă€r det som alltid tillĂ„tet att inom rimliga grĂ€nser tycka och tĂ€nka om olika Ă€mnen. Om enbart experter hade fĂ„tt uttala sig hade debatten och diskussionerna blivit torftiga och enkelspĂ„riga.

Det första som slÄr den utomstÄende betraktaren Àr de Ätminstone skenbara likheterna mellan de tvÄ olyckorna. Ett mindre propellerplan med en pilot och nio fallskÀrmshoppare, som hastigt kraschar med dödlig utgÄng för samtliga inblandade. Hur kunde det hÀnda igen? FrÄgan Àr dock bedrÀglig att stÀlla, eftersom vi Ànnu inte vet om det finns nÄgon form av samband mellan olyckorna.

Det Ă€r otroligt sorgligt att behöva konstatera att ytterligare nio mĂ€nniskoliv har avslutats i olyckan 2021. För de anhörigas skull, för alla fallskĂ€rmshoppare och för alla övriga pĂ„verkade Ă€r det just nu avgörande att haveriutredningen kan genomföras pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt. FrĂ„gor behöver ges svar pĂ„ och Ă„tgĂ€rder behöver sannolikt vidtas dĂ€refter. ÄndĂ„ ska vi inte gĂ„ hĂ€ndelserna i förvĂ€g och dra förhastade slutsatser.

Det smĂ„skaliga flyget och fallskĂ€rmshoppningen finns nĂ€rvarande i vĂ„r nĂ€rmiljö i Motala och Vadstena. PĂ„ gott och pĂ„ ont. I ena ringhörnan Ă„terfinns glĂ€dje och upplevelser, i andra ringhörnan buller och olycksrisker. Även av rent egoistiska skĂ€l Ă€r det alltsĂ„ viktigt att rĂ€tt svar ges och att rĂ€tt saker görs utifrĂ„n svaren som ges.

Det Àr bevisligen en frÄga om liv och död, potentiellt bÄde i luften och pÄ marken.