Den lokala handeln bygger staden

Joachim Kuylenstierna visar en uppseendeväckande okunskap om handel när han föreslår en bilfri innerstad och istället ser glada cyklande medborgare som fyller stadens butiker.

"Istället blomstrar Väla köpcentrum, en till två mil utanför Helsingborg, som med sin lättillgänglighet, gratis och obegränsade parkeringsmöjligheter blivit ett externt handelsområde av rang." skriver debattskribenten.

"Istället blomstrar Väla köpcentrum, en till två mil utanför Helsingborg, som med sin lättillgänglighet, gratis och obegränsade parkeringsmöjligheter blivit ett externt handelsområde av rang." skriver debattskribenten.

Foto: Sofia Axelsson

Debatt2021-02-25 15:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det här är ett debattinlägg utifrån artikeln "Utspelet: Ta bort parkeringar i Motala centrum" 27/1.

Han tar upp Helsingborgs city. Det är ett för honom olyckligt val eftersom Helsingborg ständigt tas som ett av de värsta varnande exempel hur man genom att minska tillgängligheten dödat innerstaden. Sedan många år tillbaka står butikslokalerna tomma, hyrorna har rasat och kunderna lyser med sin frånvaro. Istället blomstrar Väla köpcentrum, en till två mil utanför Helsingborg, som med sin lättillgänglighet, gratis och obegränsade parkeringsmöjligheter blivit ett externt handelsområde av rang. Dock på bekostnad av ett pulserande stadsliv i Helsingborg. Om man gör som Kuylenstierna föreslår kommer Motala att fortsätta sin nedförsåkning och bli ett satelitområde till Linköping och stadens centrum utbytt till I-Huset.

Jag skulle föreslå en läsning av rapporten som tagits fram av Svensk Handel som heter ”Den fysiska handelsplatsen i en digital värld”. Som ett exempel ur utredningen är tillgängligheten viktigt för 65 % av de som ska besöka ett centrum, 58 % att utbudet är stort och varierat. Dessa är de två viktigaste parametrarna.  Om man minskar tillgängligheten, fortsätter också utbudet att minska. Fler butiker väljer att lämna Motala, färre väljer att etablera sig här och nedläggningarna av butiker som bokhandeln, Brothers och H&M lär accelerera.

Eller som arkitekten, teknologi doktorn, stadsutvecklaren och läraren på KTH i samhällsplanering Jerker Söderlind, som skrivit boken ”Handeln byggde staden”, säger: ”Om man gör det svårare att parkera tar man inte cykeln, utan bilen till det externa köpcentret” Eller för att sammanfatta hans forskning: Om man planerar för ett bilfritt centrum planerar man för en nedläggning av staden.

En annan läsning som jag kan rekommendera Kuylenstierna och andra intresserade av stadsplanering är ”Levande stadskärnor” som är framtagen av Svensk Handel och Fastighetsägarna gemensamt. Den går att ladda ner och kan varmt rekommenderas av alla som är intresserade av stadsutveckling i allmänhet och Motalas i synnerhet.