Tillväxtverket imponeras av Motala

Ulrika Nisser på Tillväxtverket öser beröm över Motala som fått Lalandia att satsa där. Det finns inget motstycke i besöksnäringen i modern tid, konstaterar hon.

Kommunalrådet Camilla Egberth (S) i samspråk med Ulrika Nisser från statliga Tillväxtverket och med Joakim Ljungkvist från Tillväxt Motala.

Kommunalrådet Camilla Egberth (S) i samspråk med Ulrika Nisser från statliga Tillväxtverket och med Joakim Ljungkvist från Tillväxt Motala.

Foto: Ulrik Svedin

Almedalen2018-07-05 14:00

Vad kan staten och Tillväxtverket hjälpa till med nu?Och vad tror du att Motalas kommunalråd har att vänta sig i framtiden?

Danska Lalandia är mest känd som en stor semesteranläggning med ett enormt äventyrsbad, aquadome, intill Legoland.

Nu vill Lalandia etablera sig i Sverige, och man har valt Motala. Detta efter att Motala kommuns näringslivsbolag Tillväxt Motala gjorde danskarna uppmärksamma om staden vid Vättern med kilometervis av fin sandstrand. Det beräknas innebära 500 jobb bara på anläggningen nära Varamon. Och 500 000 besökare årligen till Motala.

– Det finns inget motstycke i svensk besöksnäring. Det är en exceptionellt stor satsning. Det här går bara att jämföra med om någon stor industri skulle bestämma sig för att etablera sig i Sverige, säger Ulrika Nisser, projektledare på statliga Tillväxtverket när redaktionen träffar henne i Almedalen.

Hon påpekar att Tillväxtverket ska se över hur man kan stötta utvecklingen av regionsöverskridande strukturer kring detta. – Det handlar om hur Sverige som besöksland kan nyttja etableringen av Lalandia. Det är större än Motala och Östergötland. Det spiller över på Örebro, Jönköping och Kronobergs län.

– Vi kan hjälpa Region Östergötland att skapa synergieffekter kring etableringen. Vi kan vara med och bygga regionsöverskridande strukturer. Samarbeten mellan näringsliv, kommuner och regioner som fungerar ihop i en delningsekonomi. De strukturerna finns inte i dag.

– Turisten tänker inte på kommun eller regiongränser, det är en jätteutmaning eftersom vi inte är organiserade på det sättet. Det här tvingar fram samarbeten. Besöksnäringens utveckling drivs av besökarens behov.

– Hon kommer att bli inbjuden av andra kommuner och regioner för att berätta om hur Motala har arbetat!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!