Sedan mitten av mars är Christian Karlberg hotellchef för Quality Hotel Ekoxen. Han ska stärka gemenskapen, bygga broar mellan avdelningar och höja konferensupplevelsen för hotellets gäster.
– Det känns fantastiskt att vara här, efter bara en dag kändes det som att jag kommit hem. Jag har lång erfarenhet inom hotellbranschen och att ta hand om konferenser och konferensgäster är en av mina starkaste grenar. Gästerna ska få en ännu bättre upplevelse än tidigare, säger han.
Hotellets 13 konferenslokaler är tillgängliga under alla dagar och tider på året. Rummen varierar i storlek och går att använda till såväl företagsevents som privata fester och andra evenemang.
– Det går att anpassa rummen utifrån gästernas behov och önskemål. De minsta rummen tar fem–sex personer och fungerar bra som styrelserum, den största rymmer cirka 150 personer. Ett av rummen går att dela i två sektioner, sen går det att ändra fördelningen av bord och stolar till exempelvis gruppsittning eller öar, säger Christian.
Efter bokning via telefon, mejl eller hemsida tar en konferensplanerare över och gör en detaljplanering inför besökarnas ankomst.
– Konferensplaneraren stämmer av gällande möblering, teknik, utrustning, tider för kaffe, lunch, matavvikelser, rumsfördelning och övriga praktiska detaljer.
– Det är väldigt viktigt att det blir rätt, att allt gästerna bett om stämmer. Den planeringen är jätteviktig för en lyckad konferens. De som jobbar med detta är otroligt duktiga, de arbetar med konferenser hela dagarna och har stenkoll, säger Jacob Corlin, Hotelldirektör.
Väl på plats tar en konferensvärd eller konferensvärdinna emot gästerna, visar lokalerna och går igenom programmet en gång till för att kontrollera så att allt stämmer.
– De är alltid tillgängliga för att bistå med hjälp och kolla så att allt fungerar som det ska. Mottagandet är viktigt, gästerna ska känna sig omhändertagna. Och det är vi bra på, många lyfter vår personal och uppskattar bemötandet de får här, säger Christian.
Utöver det centrala läget bredvid Trädgårdsföreningen och den höga servicenivån har Quality Hotel Ekoxen en annan mer oväntad förmån.
– Vi bjuder på popcorn och mjukglass till alla konferensgäster, med alla möjliga sorters tillbehör. Det är väldigt populärt, säger Christian.
Under en konferensvistelse är det främst mötet som står i fokus. Jacob menar att det många gånger är minst lika viktigt med de möten som sker utanför konferenslokalerna, som i loungen, baren eller under en middag.
– Genom att vistas i andra och mer avslappnande miljöer under en längre tid lär man känna varandra på ett annat sätt. Det gagnar både individen men också företaget. Deltagarna kan skapa starkare band och den möjligheten stärker företagskulturen.
– Vi erbjuder en, två och trerätters i vår restaurang och kan anpassa menyn efter särskilda behov. Dessutom går det att ha separata middagsbjudningar utanför restauranglokalen om så önskas. Vill man bo kvar efter en konferens har vi över 200 rum tillgängliga, säger Jacob Corlin.