Från i år lanserar TUI en satsning på charterresor från ett antal regionala flygplatser, bland annat Jönköping Airport. I sommar erbjuder TUI resor till Kos, Cypern, Rhodos, Antalya, Mallorca och Kreta, samtidigt som charterarrangören Ving erbjuder direktavgångar till Mallorca och Rhodos. I vinter går flygen två gånger i veckan till Gran Canaria och 9 februari kan man även resa direkt till Lanzarote från Jönköping Airport.
– Innan pandemin hade vi två-tre charteravgångar i veckan, sen ställdes alla resor in, men nu har charter fått ett uppsving. Det är ett väldigt tryggt sätt att resa, man köper ett paket och har ofta en kontakt till skillnad från när du sitter hemma och ska fixa allt själv. Det blir mycket jobb och går något fel måste du lösa det själv. Men med charter kan du känna dig trygg, säger Henrik Älverdal, Kommersiell chef på Jönköping Airport.
Att resa från en mindre flygplats kommer med många fördelar. En större flygplats kräver att du är på plats mycket tidigare för förberedelser, men hos Jönköping Airport är du tidseffektiv.
– Det är litet och tryggt, det finns inte massa olika skyltar eller gater som du behöver leta upp. Det kan vara väldigt stressigt att hitta en parkering på större flygplatser, man vet knappt hur man ska ta sig dit, här ligger flygplatsen på landet och parkeringen ligger precis vid terminalen, så det är väldigt smidigt.
– I höstas gjorde vi det ännu enklare. Vi tog bort det som kallades för kort- och långtidsparkering och nu har vi endast en parkering. Områdena finns fortfarande men vi har samma taxa på dem, det går att stå på båda parkeringarna, oavsett hur länge du ska vara borta. Det finns alltid plats och man behöver inte förboka parkeringen, säger han.
Säker, smidig och personlig är flygplatsens tre värdeord. De jobbar framför allt mycket med det personliga bemötandet och strävar efter att skapa en värdefull upplevelse för alla som reser.
– Kommer man till en stor flygplats idag är mycket automatiserat, det är inte säkert att du möter en levande människa från flygbolaget förrän du kliver ombord på flygplanet. Vi jobbar fortfarande med den mänskliga kontakten. Våra resenärer tycker att det är väldigt trevligt och uppskattar det personliga bemötandet. Är man dessutom osäker inför resan så är det ganska skönt att ha någon att ställa frågor till.
Henrik fortsätter:
– Har vi avgångar första torsdagen i mars (högtid i Småland) delar vi ut marsipantårta till alla resenärer, det är en rolig grej som uppskattas. När vi hade premiär till Split i Kroatien i höstas så bjöd vi alla resenärer på päronsplitt, och så har vi haft Jönköpingslucia här på luciadagen som lussade för alla resenärer innan avgång. Sådana överraskningar är väldigt oväntade, men är det där lilla extra som skapar mervärde.
Flygplatsen har även en egen gateshop, där kan resenärerna ta del av olika specialerbjudanden.
– Vi bestämmer över sortimentet och priserna, så vi kan ha erbjudanden som är billigare än i lokala butiker och ombordförsäljningen på flygen, den överraskar också emellanåt.
Henrik ser mycket positivt på de utökade destinationerna som resenärerna kan ta del av i sommar och vinter.
– Nu när vi har ett bredare utbud hoppas vi kunna locka både nya resenärer och de som valt oss tidigare men som vill resa till ett nytt ställe. Vi jobbar dessutom på att få ännu fler destinationer i framtiden, avslutar han.