Bakom satsningen att utbilda webbkommunikatörer står Digitally Motala och kommunens vuxenutbilning. Rickard Eriksson, Björn Orrenius och Darren Potter som driver Digitally Motala ska fungera som lärare och mentorer på den vuxengymnasiala utbildningen.
– Den digitala branschen ökar i rasande takt. Vi vill hjälpa till att digitalisera Motala, hjälpa företagen in i framtiden. Redan i dag känner många handlare i Motala av e-handeln. Vad hindrar dem från att marknadsföra sig på nätet, nå kunder utanför Motala och ändå ha kvar butiken? De måste bygga på sina positioner för att behålla kunderna, säger Rickard Eriksson.
20 elever kommer att tas in på pionjärkursen vid Carlsund utbildningscentrum. De läser ämnena e-handel, entreprenörskap, marknadsföring, sociala medier och evenemangsproduktion. Sommartid ska de göra fallstudier genom att arbeta i företag, på offentliga förvaltningar och i föreningar med att bygga upp aktiviteter inom e-handel och social marknadsföring.
– Syftet är att de ska bli oumbärliga och därmed anställas. Eller att utbildningen föder nya företag, säger Eriksson.
Utbildningen finns att söka på motala.se/vux och ska vara inne senast den 24 januari.